Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rains
Tror jag lade detta i fel tråd först. :(

Hej!

Har en V70 2,5t -04
på skärtorsdagen slutade det med bärgare för mig och min familj, då vi hade hunnit köra cirka 5-6 mil, skulle stanna till, och jag av en slump kände på fälgen på höger bakdäck.
Detta då jag haft något problem med värmeutveckling från någonting (bromsar eller liknande) för just höger bakhjul.

Kände då att fälgen var väldigt varm, medan övriga fälgar var kalla.

Vi bestämde oss för att vända tillbaka, och halvvägs tillbaka så stannade vi bilen för att kolla hur pass varmt det hade blivit där, och jag såg då ganska kraftig rök som kom därifrån samt ett högt knastrande ljud.

Lämnade in bilen till verkstaden där dom konstaterade att bromsok och bromsbackar måsta bytas, men även att handbromsbackarna inte var ok.

Hämtade ut bilen igår, och provkörde i cirka 10 minuter, kände åter att denna fälg är varm men också att nu fanns även problemet på vänster framfälg, de blir varmare ju längre de står innan de till slut kyls ner.
Nu har jag inte vågat tagit den ut på någon längre tur då jag är rädd att bli ståendes någonstans igen, men tidigare kunde man bränna sig på fälgen om man höll handen där för länge.

Mina bromsskivor blir varma nog för att bränna sig på efter bara några minuters körning, vilket heller inte tidigare var något problem på alla hjul utom just det bakre högra, då jag kände på dessa var dom svala fast man kört en längre tid, men nu efter verkstadsbesöket då dom bytte dessa saker på höger bak så har problemet kommit på istort sett alla hjul.

Håller på bli galen på detta...
Har någon någon aning om vad detta kan vara??
av wohlfie
Har precis sån modell som du har. Och när jag köpte bilen så vart höger alu fälg varm.
Så åkte tillbaka o de kolla o visa sig att bromsklossen hade dela sig o en av bitarna låg på.
Så det byte på båda sidorna plus smörjde up Oken.
Sen dess har de funka kanon bra.

De gjorde inget med handbromsen de såg fin ut sa dom..

Dock o tillägga var en spydig kommentar jag fick av försäljaren:
Jag sa att fälgen blir varm höger sida vid körning..
Han svarar: Vem fan går och känner på fälgarna.
Tyckte jag var lite dåligt svar av en försäljare. men men alla är olika.
av Kena
Skulle någon säga så (vem f.n känner på fälgarna) skulle jag omg. be att få prata med vederbörandes chef. Är det fler som har den inställningen är det nog dags att man skickar personalen på charmkurs. Man ska väl inte bara behandlas väl när man kommer "med en välfylld plånka". Blir man ovänligt behandlad när man kommer med ett litet problem, var vänder man sej då när man har ett stort problem? Och kommer man välja det bilmärket nästa gång?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Lite varm blir ju fälgen när man kör men inte het. Låter det nämnvärt när su svänger åt något håll? Kan vara lagret som är slut. Börja med att ta isär och och klossar. Borsta insidan av oken med stålborste. Lägg på ett tunt lager med kopparpasta på kolven till oket och på ovan och undersidan av klossarna. Återmontera och kör runt där dut bor i en liten stund. Kolla värmen på fälgen. Annars kan det vara lagret som är slut.
av bossehbg
verkar som du har bromsar som kärvar lite, ta isär ok gör rent använd inte typ5.56.
finns annat som du kan köpa på mekonomen eller biltema.Sen kan det göra under att byta bromsvätskan det kan man göra själv ganska enkelt.
av PerH
Låter som ett fel som en bekant hade på en S80.
Bromsarna gick varma. Verkstan bytte skivor och ok osv.. Inget hjälpte.
Till slut plockade han ner styrenheten till ABSen och det visade sig vara något glapp i kontaktstycke eller om det var internt. När sedan styrenheten var tillbaka på plats funkade det. Magic. :)
Jag såg det inte med egna ögon, han berättade det för mig för ett par år sen så jag kommer inte ihåg exakt vad han gjorde.
Men det kanske är en ledtråd?
av Thomas J
Om verkstan inte gjort jobbet rätt, får dom ju göra om tills det funkar.
Du ska inte behöva stå sj och skruva. Åk tillbaka och förklara att dom misslyckades och får försöka igen..
av Rains
Tack för alla tips! :)

Anledningen till att jag kände på fälgen första gången var att det luktade lite bränt därifrån. :(
av Rains
Rains skrev:Tack för alla tips! :)

Anledningen till att jag kände på fälgen första gången var att det luktade bränt därifrån. :(
av Rains
Har kollat upp detta med bromsarna nu.
Var även in till verkstaden där som körde upp bilen på såna där snurrande axlar som testa bromsarna på hjulparen, och deras mätare gav ej utslag för att något skulle ligga på sa dom.
Däremot har jag märkt att bilen har börjat dragit lite åt sidorna vid vissa lägen efter reparationen hos verkstaden där dom åtgärdade höger bak... Vilkte inte verkar logiskt alls att den skulle kunna börja göra tycker jag, allra helst vid inbromsningar då ratten gärna vill dra till vänster... :(

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]