Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rains
Hej!

Har en V70 2,5t -04
på skärtorsdagen slutade det med bärgare för mig och min familj, då vi hade hunnit köra cirka 5-6 mil, skulle stanna till, och jag av en slump kände på fälgen på höger bakdäck.
Detta då jag haft något problem med värmeutveckling från någonting (bromsar eller liknande) för just höger bakhjul.

Kände då att fälgen var väldigt varm, medan övriga fälgar var kalla.

Vi bestämde oss för att vända tillbaka, och halvvägs tillbaka så stannade vi bilen för att kolla hur pass varmt det hade blivit där, och jag såg då ganska kraftig rök som kom därifrån samt ett högt knastrande ljud. :(

Lämnade in bilen till verkstaden där dom konstaterade att bromsok och bromsbackar måsta bytas, men även att handbromsbackarna inte var ok.

Hämtade ut bilen igår, och provkörde i cirka 10 minuter, kände åter att denna fälg är varm men också att nu fanns även problemet på vänster framfälg, de blir varmare ju längre de står innan de till slut kyls ner.
Nu har jag inte vågat tagit den ut på någon längre tur då jag är rädd att bli ståendes någonstans igen, men tidigare kunde man bränna sig på fälgen om man höll handen där för länge.

Mina bromsskivor blir varma nog för att bränna sig på efter bara några minuters körning, vilket heller inte tidigare var något problem på alla hjul utom just det bakre högra, då jag kände på dessa var dom svala fast man kört en längre tid, men nu efter verkstadsbesöket då dom bytte dessa saker på höger bak så har problemet kommit på istort sett alla hjul.

Håller på bli galen på detta... :(
Har någon någon aning om vad detta kan vara??
av patrix
Anliggande bromsar. Vanligt fel. Kan bero på rostiga o skadade bromsok, trasiga bromsslangar. Se till att få det åtgärdat direkt. När bromsarna blivit överhettatde kommer tyvärr ofta skurna hjullager som ett brev på posten. Värmen får fettet i lagren att koksa.
Du kan lätt kotrollera att inga bromsar ligger an genom att lägga ur växeln i lätt lutning. Bilen ska rulla, och alla hjul ska gå att rulla med handkraft om du hissar upp bilen och känner.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]