Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av patric855t5black
okejokej. tror du att det går att sätta dit ventilkåpan igen utan att fler saker går sönder ? och har du eventuellt något tips om vad som ska som kan låta som en trasig/sliten ventil lyftare? har tittat på dom och ser inte ett fel på dom. men det tickade precis som en tryckare.
av *pettson*
patric855t5black skrev:okejokej. tror du att det går att sätta dit ventilkåpan igen utan att fler saker går sönder ? och har du eventuellt något tips om vad som ska som kan låta som en trasig/sliten ventil lyftare? har tittat på dom och ser inte ett fel på dom. men det tickade precis som en tryckare.
Det är förmodligen en tryckare som inte pumpar upp sej som den ska. Det finns inget annat som kan låta. Man ser heller inga fel på dom, men pressa ihop dom en och en så kommer du finna en som inte håller trycket.
Ett tips är ju att montera en tryckarsats, det är billigare än styckpriset och det blir bättre än att montera endast en eller två.

Jodå jag har tips.
Nu är du tvungen att köpa eller tillverka ett verktyg som monteras i tändstiftshål 2 och 4. Verktyget beskrivs i närmaste verkstadshandbok. Det använder man för att pressa ned övre kamkåpan med innan man drar skruvarna. Använder man det inte så riskerar man både gängpaj och att ytterligare ställa till det i godset. Så jadå det går att återmontera utan att mer går sönder, om du gör på rätt sätt..
Användarvisningsbild
av patric855t5black
okejokej. då kanske det finns hopp ändå. Kan en tryckare göra så att bilen ryker vid start? en kompis såg att den gjorde det när jag startade den precis efter jag märkt att den började ticka. och den har inte gjort det en enda gång innan.

hur pressar man tryckarna ? dom ser ju typ ut som små "kolvar". ska man pressa på "pluppen" på baksidan då?
av *pettson*
patric855t5black skrev:okejokej. då kanske det finns hopp ändå. Kan en tryckare göra så att bilen ryker vid start? en kompis såg att den gjorde det när jag startade den precis efter jag märkt att den började ticka. och den har inte gjort det en enda gång innan.

hur pressar man tryckarna ? dom ser ju typ ut som små "kolvar". ska man pressa på "pluppen" på baksidan då?
Gör så att du införskaffar en renoveringshandbok innan du fortsätter så ska du se att du hittar många tips och fakta. Boken behövs för det här jobbet oavsett om andra skaffat den eller inte.
Gällande ryker ja.. Alltså rök det vitt? blått? svart? Samt fortsatte det ryka?
Användarvisningsbild
av patric855t5black
enligt han som såg det så var det blått. fast det slutade tydligen direkt. är Haynes boken något att ha? från biltema.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns ju Autoinfos handbok också, den är lite tydligare genom att den har tecknade illustrationer i stället för fotos, finns på lafri.se. Sen tror jag men vet inte absolut, men jag tror att Volvo säljer en handbok i ämnet i fråga.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av patric855t5black
okejokej. förresten på tal om verktyget . någon som har en bild på hur de ser ut och så ? och hur man testar tryckarna?
av *pettson*
som sagt RENOVERINGSHANDBOK.. det är inte samma sak som mekhandboken som du ändå bör ha hemma om du inte är väldigt duktig.
Användarvisningsbild
av patric855t5black
Nu har jag ny topp till bilen i stället. hittade en billigt. och ska numera försöka plocka ihop bilen. och missljudet visade sig vara en krokig stake som numera är utbytt till smidda.. Nu har jag i stället blivit fundersam på hur man får bort kamremskåpan helt. för jag ska byta vattenpump och kammrem. men hittar inte vart den sitter fast. och har läst igenom Haynes boken flera gånger men hittar inga svar :(
av *pettson*
kamremskåpan sitter med en skruv, sen dras den uppåt bara.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]