Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag är ny på detta med forum men jag ska försöka :)

Märke: Volvo
Modell: S80 T6
Årsmodell: 2000
Växellåda: Automat

Till att börja med så har jag problem med tomgången som ligger på 600 rpm och den hostar till lite då och då, den har även dött tre gånger ?:-/ . Jag har ingen som helst aning om va felet kan va, Jag tror inte det är spjället eftersom det har gul lapp. Men jag kan ju ha fel. ??:-/

Sedan så har jag ett till problem, kanske är samma orsak men när jag ligger på 1.500 rpm och gasar till något strax under 2.000 rpm så svajar varvtalet mycket ca 1.600 - 2.100 och det rycker och saktar av något och gasar till något. det är som att den vill växla men väljer att sänka varvtalet bara. Det blir bra igen om jag gasar till så den växlar. :???: Det blir något grövre symtom när cruisen är inkopplad. :x

Och sista problemet är att när jag kör i en kurva i ca 80km/h på motorvägen och samtidigt kör över en brunn eller några små gropar så börjar vänster bakhjul tappa greppet och studsa och hela bilen börjar glida åt sidan :-O) . För information så har jag 18" R-fälgar med 225/35 :D
Hastigheten är egentligen helt oväsentligt eftersom det har hänt mig i lägre farter med

Är jätte tacksam för svar även om dom kanske inte leder någon vart (H)
dieselmagnus skrev:Sätter en tusing på Du har det gamla spjället. Vad gäller hoppandet kan det vara krängningshämmarna bak, taskiga dämpare och fjädrar eller bussningar.
Jag har läst i tidigare forums trådar att har spjället en gul etikett så är det ett bytt/uppdaterat spjällhus, finns det något sätt att testa om det är detta som är felet... för jag vet det att när det blir en felkod så slutar cruisen att fungera... :???: vilket den gör så jag antar att det inte finns ngon felkod, ÄN... :wink:

suck för bakre grejorna... jag har kollat bak och de är ju inviduell upphängning på bilen så det sitter länkarmar och liknande runt om. (R)
sätter med en liten slant på spjället fast du har de (nya) men prova rengörning och uppdatering
225/35-18 ?? har du de har du på tok för små hjul på en sån jag skulle rekomundera minst 235/40-18 el 245/40-18 el 225/45-18
Kolla dämparna bak, borde vara ganska risiga om det känns så tydligt.

Har du läst ut felkoder?

/Martin
Tjena!

När det gäller stötdämparna bak så ska du definitivt ta en titt. Vi har likadana bilar av samma årsmodell. Hur långt har din bil rullat?
När jag köpte min bil med 20.400 mil på mätaren så var den väldigt svajig i ändan och det räckte att två personer satt bak så skrapade
stänkskydden i varje farthinder. När jag kom in i rondeller så kunde sladdlampan blinka till osv...

Förra sommaren investerade jag i sportdämpare och sänkfjädrar (40/40) runt om och när jag hämtade bilen så sade meken
att de gamla dämparna fram var okej, men de bakre var helt slut! Såg att de hade läckt ordentligt, men detta hade jag aldrig
sett tidigare med bilen på domkraft. Bilen hade rullat 21.500 mil när jag bytte dämparna. Sen dess går bilen som en dröm
på vägen och inga lampor blinkar till i rondellerna :) Dock något hårdare än original, men det stör inte mig.

När det gäller varvtalet/gasspjället så hade jag liknande problem förra sommaren, dock var det kanske mitt egna slarv som orsakade det.
Vid en omkörning på motorvägen så hoppade varvräknaren till och farthållaren slutade fungera osv... Hade felkodsläsaren med mig som visade
felkoderna för gasspjället. Upptäckte då att jag hade glömt dra åt 3 slangklämmor eftersom jag haft tryckrören nere innan
semestern. Efter att det var fixat så fortsatte varvräknaren pendla och bilen var ryckig under de två veckorna. Jag nollade
felkoderna men så fort jag kom över 2200-2500 rpm så kom felkoderna tillbaka och bilen gick dåligt.

Beslutade mig för att ta det lugnt på motorvägen hem för att slippa stanna osv, men när jag kom hem så hade jag inga
felkoder för spjället. Sen dess spelar det ingen roll hur mycket jag än gasar, felkoderna för spjället kommer inte tillbaka.

Det som händer nu är att bilen drar jämt och fint upp till 90 och sen börjar ett slags pulserande i accelerationen och varvräknaren
svajar lite. Bilen drar liksom på, men det känns inte rätt.
Nästa grej är att när jag har farthållaren inkopplad i tex 90km/h och kommer till en uppförsbacke så känns små ryck och
varvräknaren kan hoppa mellan tex 1700-1900 rpm. Kör jag utan farthållare så fungerar det bra.

Just pga detta strul med spjället förra sommaren och felkoden som försvann av sig självt, men ändå på något sätt visar
sig... kanske inte tillräckligt för att sätta felkod, jag vet inte? Men vi borde kanske satsa på en rengöring/uppdatering
trots allt för att se om det hjälper? Har förresten gul etikett på mitt spjäll med...
jag har ingen felkodsläsare men den varnar eller larmar för inget...
Ang. däcken skrev jag fel, det är 225/40Z R18 :roll:

DaXX, exakt så är mina problem men eftersom jag inte har något att läsa med så kan jag inte läsa ut felkoderna... ??:-/ men min farthållare har aldrig lagt av ?:-/

Jag tror lite också på dämparna bak men jag får ta och klara mig till sommaren med dessa, den gick ju igenom besiktningen med dom dämparna och jag kan hantera en sladd eller kast hyfsat bra om det skulle hända något. :D

Men kan för visso säga att bilen ville inte mer idag :-(O) . Jag skulle starta den nu på kvällen så kom den nästan igång men dog och så försökte jag igen och den hosta till och sedan inget mer... :(
Det är samma symtom som jag hade på min V70 så jag antar att spjället packat ihop... :cry:
Jag känner att jag inte har 4 k till ett renoverat spjäll... :cry:

Så nu eftersöker jag Någon som har ett Spjällhus med nummer: 8644347
Jag har ett annat renoverat spjällhus som är oanvänt med nummer: 9106793

Om någon känner att han/hon kan göra ett byte och kanske lite pengar i mellan så skulle jag bli glad :)

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]