Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ericson
Har problem med min v70, den har börjat gått dåligt på låga varv, upp till 3000.
Den rycker och det finns ingen kraft när jag gasar, och hela bilen skakar. Kommer man över 3-4000 varv så ”släpper” motståndet och bilen går bra igen.

Tändstiften är bytta, ska jag byta tändkablar/fördelarlock/rotor med eller vad kan felet vara?

Inga felkoder finns.
av Ericson
Har bytt rotor och fördelarlock, ingen skillnad.
Bytte även tändkablarna, och då går den som den ska igen, MEN

när jag lyft bort plastkåpan över tändstiften/kablarna ser jag att det ligger olja ovanpå "toppen" och framför allt nere i en av tändstiften.

Vart kommer denna olja ifrån?? är det i från påfyllningslocket eller vart kan det komma ifrån??
av Kena
Kolla så vvt ventilen funkar/inte läcker olja. Ska inte den växla mellan kort och långt insug vid ca 3000 varv? det kanske är den som läckt olja?
Kontrollera så att inte din vevhusventilation är igensatt. Det kan bli så då att det trycker ut olja vid oljepåfyllningslocket, oljan rinner sedan dit du beskriver.
Användarvisningsbild
av Alfredo
mikeyman35 skrev:Kontrollera så att inte din vevhusventilation är igensatt. Det kan bli så då att det trycker ut olja vid oljepåfyllningslocket, oljan rinner sedan dit du beskriver.
Har haft samma på Min bil, tur att oljan kommer ut den vägen och inte genom kamaxelns tätningar.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]