NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Har följt tråden/trådarna om den "höga" förbrukningen på den nya D2-motorn. Jag kör ju själv 1,6 Drive och maken till snål bil i verklig körning har jag aldrig stött på. Därför måste jag säga att jag blir förvånad när jag läser om den nya D2-motorn och dess i sammanhanget höga förbrukningen, som beskrivs i inläggen här. Vad skiljer dessa motorer åt och hur tänker Volvo kring detta. PSA-bilarna använder samma motor som i 1,6 Drive och har fortsatt utveckla denna motor och vad jag förstått, så går de bilarna mycket snålt i verklig körning. Varför kan inte Volvo klara detta, undrar man ju.
av PaS83
Eller är Volvoägarna gnälligare gällande förbrukning? Kanske en vana som sitter i av åratal med törstiga modeller!? :lol:

En sökning på spritmonitor.de med diesel som drivmedel och ett vridmoment mellan 80 och 90 kW ger följande:
679 st Citroën, 486 st Peugeot och 242 st Volvo och av de tre är Volvo snålast av dom alla.

Lägsta snittförbrukning: Volvo 3,04 l/100km Citroën 3,93 l/100km Peugeot 4,02 l/100km

Snitt snittförbrukning: Volvo 5,94 l/100Km Peugeot 6,04 l/100km Citroen 6,13 l/100km

Högsta snittförbrukning: Volvo 9,71 l/100km Citroën 11,39 l/100km Peugeot 11,54 l/100km

Har själv både en V50 1.6D och en C4 1.6HDi, dock går Cittran snålare, för tillfället... Hoppas finna lösning på
den allt för täta regenereringen på Volvon och då får fransosen passa sig :twisted:
av Gourmand
Ja, jag kan inte vara annat än nöjd med min förbrukning. Min är dessutom optimerad av BSR till 132 HP och går oerhört fint. markant skillnad mot original. Kör mest korta sträckor, stadskörning och kallstarter och bilen snittar 052/mil mellan tankningarna i verklig förbrukning. Långkörning med varm motor är det rena mopedförbrukningen. Är ju lite trist om utvecklingen med den "nya" motorn (D2) gåt åt fel håll.
av cyberlelle
PaS83 Hur ofta regenererar din bil?
Har också problem med väldigt täta regenereringar som fuckar upp förbrukningen för mig. Har haft det här problemet ett tag och dom hittar inte nån lösning till det på verkstan. Konstigt nog så höjs inte oljenivån p.g.a. det här vilket den väl egentligen borde göra.
av PaS83
cyberlelle skrev:PaS83 Hur ofta regenererar din bil?
Har också problem med väldigt täta regenereringar som fuckar upp förbrukningen för mig. Har haft det här problemet ett tag och dom hittar inte nån lösning till det på verkstan. Konstigt nog så höjs inte oljenivån p.g.a. det här vilket den väl egentligen borde göra.
Svarar med att citera mig själv från en annan tråd :o
PaS83 skrev:Har också problem med för ofta återkommande regenerering, direkt efter att full motortemperatur uppnås så sticker förbrukningen iväg. Från 3,5-4,5l/100km till 7-9l/100km under ca 10-15 minuter, sen ner till normal nivå i 20-30 minuter, och så börjar det om...
Så både till och från jobbet är det oftast en omgång, ibland hinner den börja om igen, vareviga dag.. Senaste långkörningen på knappa 50 mil gav en snittförbrukning på 5,6 l/100km och då körde jag riktigt försiktigt. Har noterat att oljenivån har stigit ca 1 cm på stickan sen senaste servicen för ganska exakt 12.000 km sedan!
av cyberlelle
Om du hittar nån lösning på det problemet så får du gärna meddela det för vi verkar ha ungefär samma problem.. På verkstan så har dom ju dom dock inte nån som helst aning om vad som kan vara orsaken. Det kan ju inte vara meningen att man ska behöva dras med det här i all evighet.
av PaS83
Efter ett verkstadsbesök idag konstaterades att inga felkoder finns registrerade och att bilen regenererar på tok för ofta.
Detta då pga. att tryckgivaren visar på för högt mottryck i partikelfiltret.
Efter en forcerad regenerering (tydligen ska en sån blåsa ur filtret bättre!?) visades ett lägre mottryck men ändå väl högt för
att vara ok.
Möjliga felorsaker torde då vara igensatt filter eller defekt tryckgivare, men eftersom tryckgivaren visade någon form av
förändring iallafall så är väl filtret troligen vad som behöver bytas. På vägen hem kunde jag faktiskt köra sträckan som krävs för
att uppnå full motortemp och nästan 25 kilometer till innan den drog igång regenereringen :D

Har mina aningar om att filtret aldrig är bytt och bilen har rullat ca 172.000 km, är även tveksam till om påfyllning av additiv skett
vid rätt tillfällen och i rätt mängder. Tydligen ganska vanligt att nivågivaren i additivtanken kärvar fast och indikerar ok nivå.
Så eftersom jag tänkt klämma ur iallafall 100.000 km till ur bilen blir det byte av filter och påfyllning av additiv för min del, och ett
oljebyte kanske man ska lyxa till det med!
av Gourmand
Tips ! Demontera filtret och spola det baklänges med högtryck. Då får du ett filter som är likvärdigt med ett nytt. Finns ingen anledning att byta. Så gör man på många PSA-verkstäder. Kom ihåg att det var Peugeot/Citroen som konstruerade partikelfiltret. (Fyll på med Eolys-vätska, som du köper på nätet) OBS ! Glöm Bilia och andra stora auktoriserade bilverkstäder, de vägrar acceptera att detta är fullt möjligt, trots att Peugeot/Citroen gör samma sak med samma motor. I övrigt säger det väl allt, att Bilia och liknande s.k. verkstäder har börjat kalla sina bilmekaniker för "servicetekniker".
av PaS83
Gourmand skrev:Fyll på med Eolys-vätska, som du köper på nätet
Detta har sagts förut, men vart finner man detta billiga additiv? Posta gärna en länk! Jag handlar mycket bildelar både från Tyskland och England men har inte hittat någon som kan leverera additiv till psa filtret billigare än över disk hos märkesverstan.

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]