Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pan121
Hej.
Jag har fått ett litet problem med min bil. Är väldigt seg på låga varv. Känns som att man lagt i en för hög växel när man accelererar.
Problemet uppstod efter att en kompis bytt kamrem åt mig. Han är en väldig duktig mekaniker och har bytt
kamremmar på många v70s genom tiderna. Han har kollat upp bilen åt mig men inte hittat något fel. Inga felkoder eller dyligt. Han har kollat kamremmen och inställningen är rätt.
Verkar som om något annant gått sönder. Har läst lite här och det surras mycket om "en magnetventil".
Kan det vara fel på något filter? tex bensin eller luft. Kan avgassystemet gett upp. Har dock inte något ovanligt ljud från bilen. Den drar normalt med bensin osv. Turbon? Den sticker lite vid högre varvtal men inte som innan.
Det blev en lång beskrivning.....

Det jag egentligen undrar är.... Är det värt att lämna in bilen till en volvo verkstad och be dom felsöka. Eller är det bara att börja byta saker? Isåfall, vilket börjar man med?

Hoppas jag inte varit för otydlig och att det finns någon som kan guida mig på rätt väg.....
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Låter ju som om kamremen sitter en kugg fel, men eftersom ni kollat detta så. Alla slangar är hela? Prova att koppla ur magnetventilen och dra på en gång. Alla stift är fina? Filter mm är i bra kondition?
av pan121
Hej.

Tack för svar.
Gjorde service i december och då byttes stiften. Har dock inte kollat dom nu.
Vad kan jag vänta mig om jag rycker ur ventilen och drar på?
Bränslefiltret är inte bytt på ett tag. Slangar verkar hela . Inget som pyser och dom ser bra ut.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]