Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Tjo!

Nu ska ni få följa med på en resa som förhoppningsvis kommer att få en och annan att dra lite på smilbanden.
Är en kille på 28 år. Har alldeles för lite fritid då jag har heltidsjobb och när jag väl är ledig frilansfotograferar.
Nu är det så att jag fick för mig att jag skulle rusta upp en bil. Varför vet jag inte då jag tenderar till att bli allt annat än på bra humör när jag skruvar med bilar. Vilket i vanliga fall brukar sträcka sig till att byta tändstift och på sin höjd ta på sig ett veckoprojet som att byta bromsbelägg :wink:

Hur som helst!
Satte mig ner och funderade på vad man skulle tänkas ge sig på för bil.
Bakhjulsdrivet och nånting som rör lite på sig var nästan ett krav då man i vanliga fall åker Passat TDI med automatlåda.
Ja en Volvo fick det bli. Och turbo skulle det vara. Så var det bara.
Satt i telefonen med en gammal jobbarkompis och berättade om mina högtflygande planer. Han lät aningen skeptiskt men lovade att kolla upp en 745 turbo som han hade för sig stod hemma hos en kompis till honom.

Tilläggas kan att detta var i februari.
Förra veckan (Vecka 28 ) när både han och jag gick på semester ringde plötsligt telefon.
- "Du... 745:an vi pratade om. Det är en 86:a. Du får köpa den billigt av killen som har den"
2500:- skulle han ha för den. Var lite svetsjobb på den så jag ringde ett par snabba och kollade om nån hade möjlighet att fixa lite med svetsen.
Jorå... Inga problem det inte. Köpte vraket osedd.

Så på torsdagen den 20:e juli så hämtade jag "pärlan".
11:00 stod vi där på en igenväxt åker tillsamman med en bärgare från Falck. Slängde i ett batteri och visserligen startade den på första försöket efter att ha stått ett par år orörd men eftersom våra misstankar i frågan om bromsarna besannades var valet med bärgaren riktigt lyckad.
I övrigt så spann den på riktigt fint.

Hur som helst....
Nu står den uppallad i garaget och resan kan börja.
Sen får vi se om jag ledsnar efter en vecka, vem vet!
Eftersom jag har lite för mycket jobb med annat kan det kanske dröja mellan uppdateringar.

Kom gärna med tips eller andra synpunkter.
Kom gärna med tipsen innan jag lyckas göra misstagen.

Jo just ja...
Om någon undrar varför jag döpte projektet till mission impossible så var det så min kära fickvän sa när hon såg kärran jag så stolt visade upp.

Låt resan börja!

20/7-06
Fyra bilder innan den åker in i garaget.
Som ni ser på fjärde bilden så ska sparklådorna fixas på båda sidorna och en bit i golvet bak ska bytas. Sen har man en del att göra med blästern. Lacken är redan ordnad om jag orkar så långt.
Bild

Bild

Bild

Bild

21/-06
Nu står den uppallad och jag har börjat riva lite bromsar. Efter mycket om och men har jag fått bort oket höger fram och rivit isär det för att konstatera att vi kan sätta upp ett ok på inköpslistan. Inte mycket att renovera alls. Ska ta kort sedan. Var för skitig när jag la ner verksamheten för kvällen. En bromslang kan vi också sätta upp.
Kan tillägga att grejerna rostat fast bra. Ni ser ju själv hur det ser ut på de två bilderna nedan.
Bild

Bild

22/7-06
Rivit bort samtliga bromsdetaljer runt om förutom skivorna.
Som ni ser på bilden från kolvarna från höger framok så är det inte mycket att renovera enligt mig iaf. Vänsterokets kolvar var snäppet värre.
Blir till att köpa nya ok fram. De bakre såg okey ut men ska kolla igenom dom mer nograt senare.
Bild

23/7-06
Nja.... Kollat över oken bak och dom kanske i bästa fall skulle kunna gå att renovera men jag tror jag slår till på nya bak med.
Drar visserligen iväg ekonomiskt när man får byta mycket på bromssidan men samtidigt är det väl ett system man inte ska snåla på.

30/7-06
Hemma från semestern igen.
Rivit klart allt i bromsväg som ska bytas. Blev en del.
Inköpslista bromsar:
* Fyra nya ok.
* Skivor bak.
* Belägg runt om
* Bromsbackar till p-broms.
* Ett bromsrör.

Sen så rev jag bort bakluckan idag. Var lite i risigaste laget. Plus att det var en buckla till höger om nummerplåten. Har fått tag i en lucka från en 745 som ska skrotas. Free of charge!
Är visserligen lite lacksläpp på den andra med men långt ifrån lika risig som den jag hade på nu.

Bilder på den gamla luckan...
Bild

Bild

30/7-06
Idag lärde jag mig varför man ibland säger... "Gör om, gör rätt".
Gick fram lite för fort vid ihopmonteringen av bromsarna bak. Glömde en "detalj" till handbromsbackarna. Så nu har jag fått rutin på att riva dessa iaf.
Var iväg och plockade lite grejer på en annan 745:a idag. Lite lister, baklucka och ett dimljus. Ett av mina har rostad reflektor. Fick ta grejerna gratis.

12/8
Var på Biltema i Sundsvall idag och spenderade 2900:- på grejer till liket. Så imorgon blir det lite i garaget. Får se vad man hittar på för skoj. Ska försöka fixa några bilder med.
Senast redigerad av 10 Blyfri, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ante018
oj..jobb har du ett tag framöver.....men jag tror på dig....kämpa på
mvh Ante
Användarvisningsbild
av ThaSaint
aaarrhhhgg! Nej jag skojjar bara ;)
synd att bilen stod där den stod. På en åker i gräs som fuktar på är nästan
det värsta som finns, för att ge grogrund åt rost i underrede och plåt.

tänk på att i många fall kan det vara värt att byta delar än att svetsa och laga.
(det finns gott om fina begagnade delar till salu till 700 & 900-serien)
Men det blir nog bra tillslut :)

//Erik
av Blyfri
Min gissning är att ägaren inte hade tänkt ha den på gräsmattan där så länge som den blev.
Jo jag har sett att det finns en hel del begagnade grejer att köpa. Var lite därför man valde en volvo att fixa med.
En tanke om trösklarna är väl att byta hela istället för att kapa ur och bara byta den de dåliga bitarna. Nya kostade ju "bara" 495:- på mekonomen.

Ska kolla igenom bromsarna helt nu men jag tror de blir till att köpa det mesta nytt.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Volvo-Anders kanske har endel delar om du behöver. Han finns på
http://forum.740klubben.se
men nås säkrast på telefon..

han brukar ha det mesta ;) *tips*

//Erik
Användarvisningsbild
av Ante018
ThaSaint skrev:Volvo-Anders kanske har endel delar om du behöver. Han finns på
http://forum.740klubben.se
men nås säkrast på telefon..

han brukar ha det mesta ;) *tips*

//Erik
Ett mkt bra tips,kan varmt rekomendera Anders..
//Ante

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?