Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
#429041
Japp, efter mycket funderande har jag nu beställt tid för att få min 2011 DRIVe omklappad med lite mjukvara från BSR. Jag visste när jag köpte bilen att den inte skulle vara ett under av motorstyrka men det jag framförallt vill få ut med trimmningen är lite mer kraft på låga varv i låg fart. Det känns stendött ibland när man ska iväg på ettan.
Sen vore det ju även trevligt att få lite mer tryck vid omkörningarna, siffrorna från BSR ser trevliga ut på den fronten.

http://sv.bsr.se/products/t1783/

10:e augusti är det dags, jag återkommer med rapport då.
av hanss
#523624
Nååå hur blev det?
av Peanuts
#523643
Se: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7&p=518211
och
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=57594

Sammanfattningsvis så kan jag säga att effekten verkar hålla vad den lovar, däremot har jag fått många problem efter optimeringen. Jag har nu en dialog med BSR angående mina problem och vill inte skriva om dem här (än) men jag rekommenderar dig att tänka igenom saken noga.

Det här kanske är intressant annars? http://sv.bsr.se/news/provkor-en-bsr-trimsats/
Tänk bara på att även det kan riskera din garanti eftersom du har haft annan mjukvara än Volvos i bilen, om än bara för två timmar.
av dst02
#523751
Suomela skrev:Som jag trodde, säkerligen mångfald av felkoder etc, precis vad man läst om på forumet, så för mig blir det ingen motoroptimering, blir troligtvis en större motor vid nästa bilköp.
Håller med, nästa gång blir de 5cyl och automat.
av Peanuts
#523810
Jag tycker egentligen att idén med att trimma en liten oljebrännare är helt rätt. Motorn får en annan karaktär och ökningen i motorstyrka är påtaglig vilket underlättar omkörningar m.m. Detta samtidigt som förbrukningen är lika låg som innan. Tyvärr är det inte en perfekt värld och de problem jag fick överskuggade nyttan med den ökade motoreffekten. Hade det inte varit för det så skulle jag varit nöjd eftersom trimningen håller vad den lovar rent effektmässigt.
av Peanuts
#526182
Okej, BSR ger mig totalt kalla handen och slår ifrån sig totalt att de har något med mina problem att göra. Jag har bland annat skrivit en lång lista med saker som visar att BSR orsakat mina problem, däribland en teknisk journal från Volvos tekniker till deras verkstäder som beskriver att de har funnit flera trimmade bilar med samma symptom som min och vad det beror på.
Detta fick jag ingen som helst respons eller kommentar till, bara orden: "BSR har inte orsakat dina problem". Dom har mycket att lära om hur man hanterar kunder och jag rekommenderar ingen att göra affärer med de här skojarna...
av vicster
#526206
Fy fan va trist, lider med dig :cry:
Men då stämmer ju inte det som står på deras hemsida om motor- och andra garantier heller då?

Sen kan jag inte låta bli att vara lite nyfiken på vilka problem som uppstått för dig då jag också går och funderar på om en motoroptimering är värd risken eller inte. Skriv inte om du inte känner för't, men spontant har man tappat lusten en aning efter dina inlägg.
av Peanuts
#526233
Tja, garantierna gäller förmodligen OM du lyckas övertyga BSR att det är beror på trimmet. Men de har även ganska snåriga friskrivningar som man ska vara medveten om. T.ex. så krävs oljebyte minst var 1500 mil vilket Dieselägare inte har som standard osv.

Problemen med min bil har varit främst batteriproblem, dvs någonting i bilen tjuvdrar ström och det räcker med någon eller några dagar för att det ska dra slut. Detta beror enligt Volvos tekniker på att PPC-enheten inte avslutar kommunikationen med styrenhetern på rätt sätt och de går därför inte ner i viloläge. Detta finns dokumenterat från Volvo och jag fick även det bekräftat från BSR på telefonen. En fix för detta har släppts till D5 och 2.4D men inte till DRIVe eftersom felet (enligt BSR) inte finns där.

Utöver det så har en EGR-ventil rasat och bytts på garanti från Volvo. Vidare så kastar bilen ur sig en massa felkoder när PPC används, det är allting från fel på krockkudde till fel på bromsarna. Där måste man gå in och rensa felkoderna för att få bilen att bete sig som folk igen. Detta har BSR heller aldrig hört talas om...
av Steff 99
#526243
Som jag kommenterat i en annan tråd, BSR:s så kallade garantier är inte mycket värda när man granskar innehållet, det är mest upp till köparen att kunna bevisa att det är optimeringen är orsaken, vilket är mer eller mindre omöjligt
Utan man får tyvärr stå sin risk när man effektoptimerar.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]