Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armstarke
Hej är interesserad av att köpa beg xc90 med v8.
har läst att dessa motorer haft problem med nåt lager.
Stämmer detta? bra att veta så man inte gör ett dåligt köp.

mvh mattias
av armstarke
Varning köp inte XC90 v8 många motorer har rasat pga ett inkapslat
lager som ej smörjs av motoroljan,finns många utländska trådar and
volvo v8 motorer som rasat.

mattias
Användarvisningsbild
av CarMan
Vi har ett gäng V8:or här som sitter i nåder XC90 & S80

Ingen har haft motorproblem.

Men jag hörde i början när dom knapt ens fans att det var problem med vattnesammling i V:t & att det Linda orsaka att ett lager gick till bala sadeln trorjag det var.

Jag har även haft en XC90 med extremt lågt schassinummer för att ha V8 som pajat på genomresa (det var när dom var helt nya) Den fick vi inte röra! Den kom Volvo o hämat...

Så jag är övertygad om att du kan köpa en utan att behöva bekymmradig!
Användarvisningsbild
av CarMan
Glömde skrivs att det numera ska funnas en drenering som gör att arten inte kan sammlas i V:t
av armstarke
Hade jag ägt Volvo XC 90 v8 med motornummer under 6833 hade jag illa kvickt lagt ut den på Blocket.se hade inte kört en meter med den..många motorer har rasat utomlands och säkerligen även i Sverige bara det att ägarna haft turen och fått motorerna utbytta.Sverige är ingen stor marknad av XC90 v8.läs dessa trådar finns säkerligen många
fler angående rasade Yamaha/Volvo v8.Tips är att ha maskinskadeförsäkring på dessa bilar om nu serviceboken
är korrekt annars gäller inte försäkringen :!:

http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?t=14846

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=82833
Användarvisningsbild
av CarMan
Frågan är vem du är & vad du är för ett troll?

Du stället en fråga, sen kommer du själv med konstiga svar? Endel svar är väldigt spe Erika med exakta motornummer?
Varför stälde du frågan från början?
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns i alla fall ett uns av sanning i påståendet att låga tillverkningsnummer har rasat på grund av rostigt lager till balansaxeln, och att senare modeller har en annan utformning.. Fast samtidigt så har jag och mina kollegor den gemensamma uppfattningen att V8:an generellt är en av Volvos bättre motorer, och att det är nästan okänt med problem.

/Thomas
av armstarke
CarMan skrev:Frågan är vem du är & vad du är för ett troll?

Du stället en fråga, sen kommer du själv med konstiga svar? Endel svar är väldigt spe Erika med exakta motornummer?
Varför stälde du frågan från början?
Den som söker info finner det på andra forum om det inte finns här på forumet där jag först frågade om info.
Information som i detta fall är riktigt bra att veta om man ska köpa en sån här bil med denna motor.
Jag har inga konstiga svar o jag är inget troll så du kan försöka vara trevligare än vad du är...

mattias
Användarvisningsbild
av CarMan
Funk skrev:Det finns i alla fall ett uns av sanning i påståendet att låga tillverkningsnummer har rasat på grund av rostigt lager till balansaxeln, och att senare modeller har en annan utformning.. Fast samtidigt så har jag och mina kollegor den gemensamma uppfattningen att V8:an generellt är en av Volvos bättre motorer, och att det är nästan okänt med problem.

/Thomas
Ja det var väll ungefär det jag nämde tidigare i tråden.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]