Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
Är brutalt less på att åka omkring i en stötig bil. Så nu har jag bestämt mig för att göra någonting åt det och behöver lite tips och hjälp.

Lite info
Kör en s60 t5 som är sänkt mellan 40-60mm. (Ej gjort av mig)
Är rätt säker på att det sitter orginal dämpare med sänkfjädrar bara.
Kör med 225/45 17tum som bidrar en del.

Min tanke är att köpa andra fjädrar och höja bilen helt enkelt.
så nu lite frågor
Har snabb kikat runt lite och på t.ex mekonomen.se och där finns inga fjädrar till min bil men söker man på en vanlig s60 så finns det det. På skruvat.se så hittar jag fjädrar om jag söker på mitt reg nr men i texten så står det passar fordon med standard chassi.

Jag antar att t5 är sänkt orginal men hur mycket? Stötdämparna verkar dock vara samma?

Om jag nu mot all förmodan har rätt så skulle mina alternativ vara att

1 köpa standard fjädrar
2 köpa t5 fjädrar (sportchassi fjädrar kanske det heter)

Hur mycket skillnad kommer det bli? Nuvarande, t5 eller standard.
Andra tips välkomnas också.

/Eric
av Nicasl
Om Du monterar standard däck istället då?

Lågprofil däck gör bilen både stötigare (Profilen) och törstigare (bredden).

Testa att montera på original istället,dvs 205/55-16.
Räcker detta,ja då slipper Du det svindyra bytet av dämpare och fjädrar samt 4hjuls inställningen.
Är du säker på att du har orginaldämpare? Sänkfjädrarna är oftast hårdare och ger stötigare bil. Har inte märkt att varken min V70D5 eller S80T6 är speciellt stötiga trots 225/45-17 däck. Tror att det ligger i dina fjädrar och dämpare.
av Lilj
Nicasl skrev:Om Du monterar standard däck istället då?

Lågprofil däck gör bilen både stötigare (Profilen) och törstigare (bredden).

Testa att montera på original istället,dvs 205/55-16.
Räcker detta,ja då slipper Du det svindyra bytet av dämpare och fjädrar samt 4hjuls inställningen.

Har faktiskt gjort detta fast jag misslyckades såklart. Fick tag i en uppsättning Volvo 850 turbofälgar. 205/55-16 men självklart så passade dom inte fram. Ska se framöver om jag kan få låna en kompis fälgar och prova. Vill gärna veta hur mycket däcken gör.
av Lilj
dieselmagnus skrev:Är du säker på att du har orginaldämpare? Sänkfjädrarna är oftast hårdare och ger stötigare bil. Har inte märkt att varken min V70D5 eller S80T6 är speciellt stötiga trots 225/45-17 däck. Tror att det ligger i dina fjädrar och dämpare.

Fjädrarna ser jag direkt att det inte är orginal. Om man hissar upp bilen så ligger dom 3 första varven på fjädern ihop längst ner. Dom är även röda.

Bakdämparna har jag bytt och det var orginal som satt där och orginal som jag satte dit. Det borde betyda att fram är orginal med. Kan dock ej vara helt säker. Har kickat på den och den är svart och skitigt som alla andra orginaldämpare jag sett. Det är inget som sticker ut att det skulle vara något annat.

/Eric
av Lilj
Larzan skrev:Förmodar att du har testat det billigaste av allt.
Olika ringtryck i däcket?

Upplever stor skillnad i stötighet mellan 3.0 och 2.8.

Japp har varit nere på 2.5 och provat och visst gör det skillnad men inte så mycket skillnad som jag skulle vilja.

Någon som vet hur det är standard på min bil? vad sitter det för fjädrar och dämpare? går dom att få tag på någon annan stans än volvo?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]