Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumfolk!

Det är dags att byta till kombi och jag har kollat in lite alternativ men som gammal Volvo-människa så verkar takterna aldrig gå ur så nu sitter jag och sneglar på V70 T5 årsmodellerna 01-03. Vad jag däremot har fått fram när jag har sökt runt är att det talas friskt om en massa barnsjukdomar på dessa, stämmer det? Vad är det i så fall som jag bör hålla extra utkik efter? Jag åker givetvis inte och kollar på bilar med 10 ägare i bagaget, men vill gärna veta vad specifikt som kan vara lurigt på dessa när jag faktiskt står med ett lovande objekt framför mig. Är det verkligen så illa som min googling talade om för mig och ska jag hålla mig borta från dessa årsmodeller?

Tacksam för lite guidande svar!
det som är "barnsjukdommar" VAR! saker som kränghämarstag, framhjulslager, spindelleder. Men allt detta har ju redan bytts på bilen till bättre grejor!

Så du ska inte bekymradig över barnskjudommar, utan mer hur tidigare ägare has sköt bilen, för det kommer att skilja enormt mycke mella olika bilar...
Jag misstänkte faktiskt att det skulle ligga till så. De sjukdomar som finns brukar väl vara åtgärdade på 10 år, men det är klart man sitter och blir lite paranoid när man ändå lägger ut en liten summa på en bil. Det beror väl också på vilken typ av fel. Lager, spindelleder, krängningshämmare och stag är ju saker som faktiskt är sånt som borde åtgärdas på 10 år av tidigare ägare, annars lär man märka det som spekulant. ;) Inga elfel att känna till då? Det är ju den jävligaste typen av fel, men det är inget jag har hört att V70N ska lida av, men lika bra att kasta ut frågan i alla fall.

Jag har hört att instrumentpanelen lider av kallödnings/kontaktfel och kan vara ett rent helvete att byta om den skulle falera, stämmer det?

Känns som dumma frågor men en fråga som inte är ställd innebär att man står där som ett fån vid ett senare skede. ;)
Det finns visa fel på vissa modellår. men inget jag klassar in som sjukdommar...
DIM kan strula på 2002 & 2003 (ny dim har ofta metall ringar runt mätartavlorna)

På en 10 år gammal bil som rullat 20 000 mil kan många dyra saker krångla. Köper du av firma så har du konsumentköplagen att luta dig på (ett tips är att handla av en MRF ansluten firma, blir lättare att få saker åtgärdat då)
Tror inte det finns en enda V70 2001 ägare som inte torskat på Gasspjället !
" " " LMM !
" " " Spindelleder, osv....
" " " Handbromshaveri......
Om dom nymonterade reservdelarna är "åtgärdade" dvs. "förstärkta" vet jag inte men mina ovanstående delar är det inte !!!!?
snart dax för byte igen....för andra gången dvs. 3 satsen.....på 16500 mil.
Framvagnarna är åt fanders för klena enligt mitt sätt att se det.....
Gasspjällen......från Italien är ett skämt a la Berluscone......
Handbromsbackarna rodnar man bara av..........
Men visst V70 är en underbar bil, MEN dyr i reparation. Min nästa bil blir en .......just det en V70 igen ....:-)
wissel skrev:Tror inte det finns en enda V70 2001 ägare som inte torskat på Gasspjället !
" " " LMM !
Om dom nymonterade reservdelarna är "åtgärdade" dvs. "förstärkta" vet jag inte men mina ovanstående delar är det inte !!!!?
Men visst V70 är en underbar bil, MEN dyr i reparation. Min nästa bil blir en .......just det en V70 igen ....:-)
01 :-)
Tror inte det finns en enda V70 2001 ägare som inte torskat på Gasspjället !
" " " LMM !
Än så länge så hålelr mitt gasspjäll
21000mil
Men den har ju fått den "nyare" programvaran samt rengörning 1 ggn om året vad det ny hjälper.
Handbromsen bytte hja första ggn fter 20000 mil o den föll i bitar så de va nog das.
Lmm har ja inte bytt men antar att firman innan som hade den bytte den redan efter 5000 mil då ja köpte den.

De som du säger dyr att reparera. man tycker att dessa delar borde vara billigare
Jag har iofs en 2.4 170 hk -02 som jag kört mellan 16-19k mil nu. Visst kostar det att hålla den igång, det gör det.

Men det största problemet är inte reparationerna, det är beroendet. Vi ska byta till dieselbil och det finns otroligt många fina bilar att välja på, men INGEN är lika bekväm och komfortabel som en V70. Så det blir en till....
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]