Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Hej alla volvo ägare :D .
Läste en del på forumet idag ang hjul-lager byten.

Eftersom jag själv upplevt oljud efter skiftet till sommardäcken så trodde jag först att hjulen var bovarna i detta,men efter lite läsning här på forumet så tog jag mod till mej och demonterade hjul-lagret på vä-fram.

Mycket riktigt så var detta helt slut,och det kändes skönt trots allt att jag gjorde demonteringen,för troligen har det nog inte pallat många varv till innan det har skurit ihop helt med allt vad detta inneburit ??:-/

Hursom,blir att jaga lager på biltema i veckan.
Verkar tunnsått på deras hyllor oavsett butik,så därav min undran..

Är det så vanligt med hjul-lager byten på V70 00-07 ??
av mikebike
Jag bytte bak tre gånger på 12 000 mil ungefär, fram behövde aldrig bytas (19 000 mil totalt).
Detta var en AWD, så bakhjulslagren skiljer från en FWD.
av Nicasl
Ja just ja, det rör sej om FWD såklart för min del :wink:

Misstänkte att det är vanligare än man tror,för jag sökte på hjul-lager byte här på forumet gällande 00-07 v70 och fick 761 träffar !!
Användarvisningsbild
av isak
har bytt ett på v bak nu men kolla rostkanten på bromsskivan som kan skava mot skölden! bara att knacka bort den så vart det tyst. hb betydligt enklare o framförallt billigare! kolla det innan ni byter min har rullat 51 000 på samma lager

misstänker att lager byts i onödan pga att kunden klagar på oljud som inte alltid har med lagren att göra? gäller 2WD bilar.
Isak
Låter det mer när du svänger åt något håll? Låter när du svänger höger=vänster hjullager och sedan tvärt om.

Biltema har lager för 700kr, Volvo tar 2000, mekonomen 1800 och skruvat 1400.

En kompis har biltemalager och det har rullat 4000 mil nu. Ingen stor sträcka men man har ju som sagt läst en del om rasade lager.
Biltema är klart billigaste alternativet.
Om man fixar bytet själv så kvittar det om lagret rasar efter 5000mil (om nu biltemas är sämre än ett original vill säga ).

Ett original kostar minst 2000kr och man får 3st från biltema i så fall.
Har läst om volvos egna lager som rasar stup i kvarten med så att biltemas skulle rasa oftare tar jag med ro :wink:
Så,nu är lagret bytt :D
Det gamla var troligen ett original (+25000 mil ) eftersom det satt som f..n.

Inga dokument om några hjul-lagerbyten finns heller från föregående ägaren som skött servicarna exemplariskt och allt som är utbytt har redovisats i pappersform.

Gick bra att byta utan att släppa på diverse inställningar som tur är.

Har nu ett i reserv i fall det börjar låta f..n från högra sidan,eller om Biltemas rasar efter 300 mil typ :wink:
Användarvisningsbild
av isak
allt är väl relativt, hade inga som helst problem att få bort mitt som aldrig bytts är bara lit skit att VOLVO använder 8 mm för långa bultar bara!
Isak

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]