Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej!

Någon som vet vad som kan vara fel när det gnisslar bakom instrumentpanelen, antagligen från ACCen?
Det gnisslar allra värst när jag startar motorn, sedan blir det lite bättre.
Slår jag av kylningen (AC-knappen) så slutar det direkt.
Om motorn är av (men AC på) så blir det ganska tyst...
Det låter mest som metallgnissel, men jag är osäker.
Det är en V70N AWD -01 som har gått 21.000 mil.

Tacksam för hjälp!
kupésensorn som sitter bakom gallret har dammat igen. ta bort o panelen gör rent på riktigt. om jag förstår dig korrekt om vart oljudet kommer ifrån.
av LasseL
Tack för snabbt svar! Det satt massa damm där ja, jag tog bort det jag kunde utifrån men det hjälpte inte. Hur tar man bort panelen?

Förresten, hur kommer det sig att kupesensorn får ACCen att gnissla? Tror den att det är för varmt, och så kör den kylningen så hårt att den gnisslar?
Jag har nog missförstått dig. Om det är AC-pumpen i motorutrymmet som gnisslar så har det inget med det jag tipsade om. Jag trodde att du menade den lilla kupesensorfläkten som sitter bakom det lilla gallret. Den drar i sig damm o går "torr". Jag minns inte helt hur du öppnar där, men sök lite på forumet så kommer du att hitta riktigt tydliga bilder. Lossa ramen runt växelspaken med ett sk fiskben, lossa pennhållaren och lossa två skruvar därunder så är du en bra bit på väg. När jag plockade bort acc-panel mm så var det inga problem överhuvudtaget att få loss grejjerna. Volvo har lyckats bra med att få delarna att sitta tight men ändå vara lätt att ta bort vid service.
av LasseL
Tack för info. Det är nog ngt annat , ja. På Volvo sa de att jag borde byta kylvätska. Det har jag inte gjort på 10 år, så det kan ju stämma....

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]