Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Hej tänkte höra med er jag har nu på min V70 -97 t5 B5234 upptäckt att slangen som går från oljefällan till insug på turbon är full av olja.
Kommer massa olja ur slangen.
Har dock inge oljerök ur olje stickan eller så.
Men det borde väl tyda på en tät vevhusventilation när det kommer olja upp dit?
Är det bara oljefällan och slangar som ska bytas när man gör rent allt? eller är det något mer jag bör byta?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur har bilen servats? Kan det vara så att för mycket olja fyllts på ?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StefanT5
Nej har legat på mellan min och max.
Så har den dragit olja nu på slutet så vid min har jag fyllt på olja.
Dock vet ja inte för jag har bytt oljesticka med nytt rör så det inte är fel längd men det kan ja aldrig tänka mig att det är, köpte nytt på volvo.
Märkte nämligen att det börja läcka lite olja nu vid packboxarna på kammen, och de är 1 år gamla.
Tog ja bort slangen till vevhuset före turbon och den var det massa olja i så det borde väl vara vevhuset, gjorde rent den boxen och kanalen vid motorbyte för volvo sa det räcker att göra rent, ca 1 år sedan.
Efter det har tjejen haft bilen och kört bara små turer med så kanske har lagt igen den?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror det kan vara dags att serva vevhusventilationen. Passa på att byta alla inblandade slangar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja jag beställde alla slangar och oljefällan på volvo 430 kr tyckte ja inte va farligt.
Kan man få detta symptomet om kompen läcker ner i oljetråget med?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det kan vara fullt möjligt, kanske du borde göra ett komptest också.

Mvh GK
av kitco
Vid vilket miltal ska man plocka ner och göra rent vevhusvent.? Eller väntar man tills den börjar dricka olja? :shock:
Användarvisningsbild
av StefanT5
Läste att den skulle göras rent vid 9000 mil första gången sen ska det göras på 4500 mil.
Men sen vet ja ju att det sätter igen den fortare om man kör korta turer med.
Användarvisningsbild
av StefanT5
De två slangarna som sitter uppe på oljefällan, en går till insug före turbon och en går upp och in i toppen.
Är det viktigt att de sitter på rätt ställe på oljefällan?
Tog isär idag och upptäckte att enligt den ritningen som ja fick av volvo så är de 2 slangarna växlade för mig och hoppas att det kan ha en förklaring varför den har tagit olja, var nämligen inte tätt utan jättefint runt vevhusventilatione förutom att de slangarna satt fel.
Gjorde ju ett motorbyte förra året och en kompis montera ihop det och de slangarna har nog hamnat fel då.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]