Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvis
Nu har jag monterat och kopplat in min AEM (Accesory Electronic Module) på CAN nätet i bilen och fixat ner lite mer programvara i kärran..

Blev 3 st idag :oops:
Först själva AEM applikationen, sen körde jag ner Parking AID dvs parkerings assistans bak.

Då jag har en Sony Ericsson handsfree i bilen så kan den inte kommunicera med stereon så att den mutar vid samtal, så fixade jag även denna applikation "Telemute" dvs handsfreen skickar signalen till AEM som i sin tur skickar signalen ut på CAN nätet att muta stereon.. bra va! :wink:

Backen ilaggd... Musiken tystnar och upp kommer detta meddelande:

Bild

Om telefonen ringer blir de oxå tyst och de står:

Bild

Jag tycker att nyare bilar är fasen bättre än äldre då de mesta handlar om programvara.. istället för en massa kablage och kolpplingar med reläer etc....
av HenBro
Detta låter intressant....

Vilken parkeringgshjälp har du? Är det orginal eller 3:e part? Eller är det så att mjukvaran tystar musiken oavsett bara backen lägs i. Jag har nämligen monterat 3:e part backvarnare och är ute efter mute funktionen.

Vad kostade kalaset?

Handsfree lösningen är ju också smutt undra om det fungerar med en bluetooth handsfree...

/Henrik
av Frigge
HenBro skrev:Detta låter intressant....

Vilken parkeringgshjälp har du? Är det orginal eller 3:e part? Eller är det så att mjukvaran tystar musiken oavsett bara backen lägs i. Jag har nämligen monterat 3:e part backvarnare och är ute efter mute funktionen.

Vad kostade kalaset?

Handsfree lösningen är ju också smutt undra om det fungerar med en bluetooth handsfree...

/Henrik

Att du har BT h-free spelar ingen roll,mute kan du få på den oxå om du bara har en AEM.
Beroende på funktion hos din backvarning och utsignaler från den går det säkert få mute från den oxå.

/Fredrik
av Hedda1972
Vad är AEM?
av volvis
HenBro skrev:Detta låter intressant....

Vad kostade kalaset?

/Henrik

Jag har Orginal backassistans, Mjukvaran tystar ner stereon, men om den gör det med 3:e part beror väll på va den sänder ut för signal. idetta fall så är det en summerton som skickas in i AEM +Signal och den förmedlar det ut på CAN. SÅ de borde gå att få en 3:e part att muta på detta vis....

Så länge din handsfree har en mute kabel ut (de har de flesta) så mutar den stereon (minus signal), oavsett BT eller inte, min är en SE HCB700
av CANBus
Hedda1972 skrev:Vad är AEM?
En tillbehörsmodul, man monterar ibak.
av HenBro
volvis skrev: Jag har Orginal backassistans, Mjukvaran tystar ner stereon, men om den gör det med 3:e part beror väll på va den sänder ut för signal. idetta fall så är det en summerton som skickas in i AEM +Signal och den förmedlar det ut på CAN. SÅ de borde gå att få en 3:e part att muta på detta vis....

Så länge din handsfree har en mute kabel ut (de har de flesta) så mutar den stereon (minus signal), oavsett BT eller inte, min är en SE HCB700
Hur ser AEM ut? Är det en fysisk box som monteras bak vi elcentralen? Vilken typ av ingångar är det på den för att få in signaler från diverse tillbehör?

Min tanke är den att ut från min backsensor så kommer det en helt vanlig audio signal som går till en högtalare. Skulle man på något sätt kunna få denna signal in i AEM som sedan mutar stereon samt kör ut summertonen på bilens högtalare. Ungefär som gös vid en handsfreesats.

/H
av volvis
HenBro skrev:
volvis skrev: Jag har Orginal backassistans, Mjukvaran tystar ner stereon, men om den gör det med 3:e part beror väll på va den sänder ut för signal. idetta fall så är det en summerton som skickas in i AEM +Signal och den förmedlar det ut på CAN. SÅ de borde gå att få en 3:e part att muta på detta vis....

Hur ser AEM ut? Är det en fysisk box som monteras bak vi elcentralen? Vilken typ av ingångar är det på den för att få in signaler från diverse tillbehör?

Min tanke är den att ut från min backsensor så kommer det en helt vanlig audio signal som går till en högtalare. Skulle man på något sätt kunna få denna signal in i AEM som sedan mutar stereon samt kör ut summertonen på bilens högtalare. Ungefär som gös vid en handsfreesats.

/H
Det är exakt så som det händer i min bil dock orginal backsensor, men tillvägagångssättet är det samma!

Backsensorns strybox skickar sin "audio" sign al till AEM som mutar stereon och skickar en summerton ut i högtalaren!
AEM är en fysisk box som monteras vid höger hjulhus bak..

Har duj inte fördraget (vissa modellar har vissa inte beror på årsmodell och kaross) Så måste du även ha kablaget som koplas in på bilen CAN buss samt strömmatning dito!

Inte det är heller några problem..
av Hedda1972
Vad kostade kalaset med programvarorna och boxen, om man törs fråga?
av volvis
Nytt kostar allt runt 8000Kr med programmvarorna!

Jag gav inte ens hälften.... 8)
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]