Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:Låter väldigt ok med 0,94 l/mil vid så stort inslag av stadskörning! Även om jag tror en 2,5 FT kan vara hyfsat snål i jämn fart på landsvägen är det imponerande låg förbrukning du klarat med tanke på stadskörningen.
Ja, då har jag tankat igen och nu är det i stort sett bara stadskörning med många, många kallstarter. 0,95 per mil mätt vid pumpen. Har kört ungefär så här under dom senaste 62 milen:
- motorväg 2x1,5 mil 120 km/h mätt med GPS inkl. några kortare sträckor av detta 140-150km/h
- 4 mil blandat 50-70-85-95 km/h mätt med GPS
- 5,4 mil blandat 50-70-85-95 km/h mätt med GPS
resten stadskörning - korta sträckor med många, många kallstarter...

Jag är naturligtvis väldigt nöjd med förbrukningen så här långt. Tankade etanol idag och fick i 62 l. Ska bli intressant att se vad förbrukningen blir med etanol. Om förbrukningen blir 1,4 L/mil med etanol, så är bränslekostnaden densamma som för bensin. Allt under 1.4 är en bonus. Spännande.

Fortsättning följer...
js1 skrev:Får man fråga vad din månadspeng ligger på?
Sorry, hade totalt missat din fråga.
Min "månadspeng" är ca 5000:- lite beroende på när jag har tänkt att byta nästa gång. Om man sparar 5000:-/mån i 5 år blir summan man sparat inklusive ränta på ränta (räknat på en sparränta på 2.8%) ca 314 795 vilket räcker gott o väl till en ny fin bil. Sedan får man väl lite pengar i inbyte för den gamla bilen.
Själv får jag göra avkall på all form av körglädje, ifall jag ska hålla mig under 1,5 l/mil vid stadskörning... men, å andra sidan är automaten en gudagåva i stockholmstrafiken.
det enda som jag fortfarande inte kommer överens med är att den petar i ettan i tid och otid, när den skulle kunna behålla tvåan i...
TILLÄGG: jag kör på E85, för övrigt.
Roligt att det verkar vara så bra strålkastare för den har väl inte xenon? Kollade på en ny A6 och xenon kostar 14500! Finns inget billigare alternativ. Då får det nästan bli halogen.
Men jag är rätt säker på att du skulle gilla xenon bättre.../PH
Måste även flika in lite information om min nya 2,5FT-11.
Har kört ca 320 mil på 20 dagar... Har blivit en del i tjänsten. Angående förbrukningen så är det inte alls så farligt på långkörning. Körde Göteborg - Borlänge ca 47 mil på ca 1 liter etanol. Gick väl inte busfort men laglig hastighet + lite moms. I stan och korta sträckor är det dock inte lika roligt. Kan se på bränslemätaren när den sjunker...

Till Er som kör en 2,5FT Euro5. Upplever ni den lite seg emellanåt? Jag har för mig att när jag provkörde den (dock en Euro4) att den gick som ett skott. Antingen har jag vant mig eller så är den inte så kraftig som man först tror.
Körde en diesel innan med samma vridmoment. Kändes lika stark men givetvis under kortare tid. Har någon märkt skillnad i Euro4 och Euro5 i prestanda? Verkar osannolikt men men..
Användarvisningsbild
av FWH
Tycker inte att min Euro5 är segare än de Euro4 jag provkörde.

Däremot vänjer man sig snabbt.

Bästa lösningen är att låna en slö bil en stund.
Jag har en 2,5FT som nyss har passerat 100mil tycker som ovanstående att det är inget häftigt drag i registret man får ingen "riktig turbo kick" som jag är van vid. Men nöjd är jag fast jag snittar 10,8 i landsväg med etanol. :(
Min 2,5 FT (manuell) har passerat 460 mil. De sista 180 milen på BF95-BF98 pga körning i Danmark, annars alltid kört på E85. Jag upplever att den är märkbart segare i mellanregistret på BF än E85. Men allt är ju relativt. Trots den höga utväxlingen på 6:an orkar bilen iaf hålla farten även med last och motlut. Om fartökning önskas måste man dock växla ned. Bilen är en riktig milslukare i lite högre farter, dock till priset av högre bränsleförbrukning. De sista 3 tankarna med BF blev snitt uppmätt vid pump (l/100 km) 10,0 - 10,8 - 11,2. I stort sett endast motorvägskörning med bilen fullastad.
annars finns botemedel och det kallas polestar på pappert så ser det inte mycket ut så därför tveka jag i början men nu när man har laddat ner så kan jag bara rekomondera den blir betydligt piggare sen när du har vant dej vid det så får du byta till t6 eller börja byta turbo ect det är det som är mannens stora dilemma man vänjer sej snabbt tyvärr
Camel skrev:Min 2,5 FT (manuell) har passerat 460 mil. De sista 180 milen på BF95-BF98 pga körning i Danmark, annars alltid kört på E85. Jag upplever att den är märkbart segare i mellanregistret på BF än E85. Men allt är ju relativt. Trots den höga utväxlingen på 6:an orkar bilen iaf hålla farten även med last och motlut. Om fartökning önskas måste man dock växla ned. Bilen är en riktig milslukare i lite högre farter, dock till priset av högre bränsleförbrukning. De sista 3 tankarna med BF blev snitt uppmätt vid pump (l/100 km) 10,0 - 10,8 - 11,2. I stort sett endast motorvägskörning med bilen fullastad.
Etanolen skall ge ca 6-7% i effekt och vrid i registret upp till maxeffekt. Jag har skrivit om detta i tidigare trådar att jag tycker att den går märkbart sämre på Blyfri95. Iaf om man har lite mil i ryggen så känner man tydlig skillnad.

Kring frågorna i övrigt så skall det inte vara någon skillnad i prestanda på Euro4 och Euro5. Identiskt vrid/effekt vid samma varvtal som tidigare. Dock hade 2,5:an haft nytta av dubbla turbo för snabbare respons. Samma som D5 dvs. En mindre turbo som kommer upp i laddtryck snabbare och en större som orkar med högre upp i registret.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]