Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Hej!
Någon som vet när det är ungefär dags för bromsklossarbyte på en S80 V8?
Vad kostar det ca?
Min bil har gått ca 5000mil...
Har fått något knarrande ljud i högra framhjulet. Det lät mycket och sedan försvann det. Men ljudet återkommer lite grann då och då fast inte så högt...

Finns det ingen givare som varnar om bromsklossarbyte...?
På min BMW E46 fr 2001 finns det och min Volvo är mycket nyare och modernare i övrigt...

TACK
Användarvisningsbild
av Bosse78
Stick in huvudet under skärmen och kolla hur mkt belägg du har kvar ??? Vet inte om det gäller fortfarande men för ett år sedan i allafall om man bytte belägg i samband med servicen (specialpris om man gör det samtidigt som service!) kostade det inte mkt mer än materialkostnaden dvs 1250kr för dom 4 beläggen fram.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
OK, tack för svaret
Jag ska på service snart så det hade varit kanon men specialpris om jag tar det samtidigt med service...
Någon som vet mer om det???
Vet någon ungefär vid vilket miltal det är dags för bromsklossarbyte på en S80 V8?
mvh
av greenbay
Men allvarligt?
Hur ofta bromsar du?
Vad är det för väder hos dig?
Vad jag försöker säga, är att det ar helt omöjligt att GISSA när någon behöver byta belägg. Det beror på hur man kör, motorbromsar eller använder fotbromsen, dammig/ ren väg, högfart, eller bara glider runt inne i stan.

Kolla in genom fälgen, du behöver en ficklampa.
Om bilen är servad enligt plan, håller de till nästa service. Om de vid nästa service bedöms för slitna för att räcka till nästa service, kommer de att byta dem.
/greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
bromasrna går inte 9 000 mil.
så som du kör 3000mil/ år o inte vill hållareda på när dom tar slut, så rekomenderas det säkert att bytas vid den 6000 mila service du ska in på.
Användarvisningsbild
av Doffen
CarMan skrev:bromasrna går inte 9 000 mil.
så som du kör 3000mil/ år o inte vill hållareda på när dom tar slut, så rekomenderas det säkert att bytas vid den 6000 mila service du ska in på.
bremsene holder fint 9000 mil. Selv kjørte jeg 8700 mil på min tidligere V50, og klossene var omentrent halvslitt.

Kommer med andre ord helt ann på kjørestil!!
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tja jag vet att det är omöjligt att gissa men vill bara kolla när de andra som kör en S80 V8 har fått byta bromsskivor. ..jag är inte helt säker på att missljudet kommer från skivor...
V8an är automatare så det blir inte mycket motorbroms där, förutom då man kör långa nedförsbackar så kan man lägga i 1an, 2an i manuellt läge... sedan är det extra stora bromsskivor på V8or.
Men hur som helst ska på service snart så kan byta dem då.

Någon som vet om det är specialpris på bromsskivorbyte i samband med service?
Pris på S80 V8 bromsskivorbyte någon?

MVH
Användarvisningsbild
av Momentum
Doffen skrev:
CarMan skrev:bromasrna går inte 9 000 mil.
bremsene holder fint 9000 mil. Selv kjørte jeg 8700 mil på min tidligere V50, og klossene var omentrent halvslitt.

Kommer med andre ord helt ann på kjørestil!!
Håller med - snart 10 000 mil på original klossarna :D
Har även jag original batteriet från 2003 - fungerar klockrent - satsar på 10 år :D
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Någon som vet om Bilia fortfarande kör ett specialpris på bromsskivorbyte i samband med service?
Pris på S80 V8 bromsskivorbyte ?

MVH
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Min har precis passerat 6000 mil. Har inte bytt klossar ännu.
Det jag märkt vid ett par tillfällen är att en eller några småstenar "skvätt" upp och fastnat vid bromsskivan någon stans så det skaver och har sig. Ljudet förvann ganska snabbt men man blev ju orolig. Tror det sitter XC90 bromsar på V8'an!?
Vad du än gör, lämna aldrig bilen till Bilia Nacka!!

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter