- lör 23 apr 2011, 00:45
På min S60 Bi-Fuel 2004 har det hänt några gånger att batteriet varit urladdat när jag kommit till bilen för att köra, trots att allt varit avstängt och batteriet verkar vara i gott skick. Förklaringen fick jag när jag parkerade hemma i garaget, då jag upptäckte att kupéfläkten fortsatte att gå i låg fart trots att bilen var avstängd och nyckeln urtagen. Och det gick inte att stänga av den! Jag har läst i en annan tråd ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=8084 ) att det finns en funktion som skall förhindra bakteritillväxt. Men jag tror faktiskt inte att det är detta som orsakar urladdningen. Funktionen innehåller för övrigt övervakning av batteriet för att förhindra just detta. Det verkar snarare vara något problem i styrsystemet för ACC'n (med luftkvalitetskontroll). Första gången det hände var det kallt ute, så det kan knappast ha varit fråga om att avfukta systemet. Det är inte alltid som problemet uppträder, utan till synes lite slumpmässigt. Det kan ibland också hända att manuell styrning av fläkten inte fungerar. Idag blåste fläkten plötsligt för fullt, under körning, och det gick inte att minska fläkthastigheten på något sätt. Den slutade dock att blåsa en stund efter det att jag stängt av bilen.
Alla dessa problem dök upp efter ett generatorbyte tidigare i år. Efter det kom även ett annat lite märkligt symptom; varvtalet kan sjunka väldigt lågt när man släpper gasen i låg fart (det är en automat). den kan bli så låg som ca. 500 rpm innnan det stabiliserar sig efter en stund. Vet inte om det har med saken att göra, och jag borde kanske ta upp detta i en separat tråd.
Allt ovanstående skall givetvis påtalas vid nästa verkstadsbesök, som nog måste bli ganska snart. När jag parkerar hemma klarar jag mig genom att kunna ansluta en batteriladdare för att hålla uppe spänningen (det är en Ctek-laddare som kan vara konstant ansluten), men om jag parkerar bilen någon annanstans och märker att fläkten går måste jag vara beredd på att lossa jordkabeln till batteriet för att kunna vara säker på att kunna åka därifrån efter några timmar.
Någon som känner igen något av detta och har några tips?
//Per
Alla dessa problem dök upp efter ett generatorbyte tidigare i år. Efter det kom även ett annat lite märkligt symptom; varvtalet kan sjunka väldigt lågt när man släpper gasen i låg fart (det är en automat). den kan bli så låg som ca. 500 rpm innnan det stabiliserar sig efter en stund. Vet inte om det har med saken att göra, och jag borde kanske ta upp detta i en separat tråd.
Allt ovanstående skall givetvis påtalas vid nästa verkstadsbesök, som nog måste bli ganska snart. När jag parkerar hemma klarar jag mig genom att kunna ansluta en batteriladdare för att hålla uppe spänningen (det är en Ctek-laddare som kan vara konstant ansluten), men om jag parkerar bilen någon annanstans och märker att fläkten går måste jag vara beredd på att lossa jordkabeln till batteriet för att kunna vara säker på att kunna åka därifrån efter några timmar.
Någon som känner igen något av detta och har några tips?
//Per
- By MrS60II