Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Det finns alltid folk som "vet bättre" än biltillverkarna.
¨
Japp och på många prestanda motorer har man ju t.o.m tvingats lägga in spärrar för att stoppa dessa från att "vålda in motorerna". En spärr som man sedan släpper vid första servicen vid tex 100 mil
kave skrev: Frågan är dock vad det spelar för roll på moderna bilmotorer som ju är i princip inkörda från fabrik.
Skojjar du eller? Bilmotorerna går kanske 20 minuter, på sin höjd en halvtimma i motorfabriken innan den skickas vidare.
Den stora skillnaden mot förr om åren är inte hur länge de körs i bänk utan med vilken precision de byggs numera. Det finns inget att "slita bort" i motorn som tidigare.
andreas_lofgren skrev:Den stora skillnaden mot förr om åren är inte hur länge de körs i bänk utan med vilken precision de byggs numera. Det finns inget att "slita bort" i motorn som tidigare.
Precis, detta är väl den viktigaste kommentaren, om man räknar med att det skall slitas in och har första oljebytet vid 3000mil så känns det än sämre att inte byta olja tidigare.
Förr var det ofta ett oljebyte redan mellan 100-250 mil.
Motorerna har en mycket mer exakt precision idag än tidigare.
Självklar kan man köra lugnt i början, men man får väl ändå fundera på hur länge har jag bilen, har jag tänkt att köra den 20-30.000mil eller mer, så är det mer viktig än om man är som den normala första ägaren som kör bilen i tre år och kanske 8-10.000mil.
Det är precis detta som denna artikel handlar om som jag postade tidigare i tråden.

Läs den. :D

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
FWH skrev:Det är precis detta som denna artikel handlar om som jag postade tidigare i tråden.

Läs den. :D

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jag har läst den flera ggr och den känns som något från förra århundradet med lågpresterande motorer där man grovyxat till metallytorna och motorn var otät som ett såll i början och drog oceaner av olja innan man slitit in delarna mot varandra. Man fick byta olja efter 50 och 250 mil.

I dagens jhögprestanda motorer används andra oljor och ytona är så fina att du kan köra 3000 mil på 0,5 liter olja.
VolvoB20 skrev:Fortfarande inte någon som kan berätta en teknisk förklaring varför en bilmotor som körts in brutalt skulle ge högre effekt.

Och varför motortillverkarna själva tydlgen inte vet hur deras egna motorer skall köras in.

Normalt står det ju i instruktionerna att man måste köra in lungt och mjukt annars kommer man INTE att få ut full effekt och livsländ ur motorn.
Skillnaden på en bilmotor lär inte bli hög beroende på inkörning, men av det skäl som motonet anger, bl a att kolvringarna ska täta optimalt etc så tror jag det stämmer.
Tillverkaren är ju först och främst intresserad av att en bil och dess körsätt inte ska vålla dem själva eller föraren problem. Inte ge bästa tänkbara prestanda.
I olika forum kan man lätt utläsa att vissa fordon ex drar mycket mycket olja, andra av samma modell drar ingen olja. Möjligen kan körsättet påverka.
På vilket sätt skulle en modern bilmotor må bättre av att köras väldigt lugnt första milen? Är lagerytor och annat så grova så de måste slitas ihop lugnt innan de klarar tänkt belastning? Tror inte det.
Här är en som går på lite feeling. Tar det lite varsamt första veckorna med mina nya motorer och kaross för den delen - icke att förglömma. Sen kör jag efter ett tag i princip, på det blandade körsätt som är normalt för mig.
Jag gillar helt enkelt att ge varje skruv och sammansatta delar att få chansen, att liksom sätta sig lugnt.
kave skrev:På vilket sätt skulle en modern bilmotor må bättre av att köras väldigt lugnt första milen? Är lagerytor och annat så grova så de måste slitas ihop lugnt innan de klarar tänkt belastning? Tror inte det.
En modern motor består ju av mer än bara kolvringar som var fallet 1969 då B20 kom och som på den tiden var grova och skulle slitas in.

En modern motor har ju millioner detaljer, tex högtryckspump som kan ge 2000 bars bränsletryck och piezospridare som ska kunna öppna och stännga detta tryck många tusen ggr per sekund på samma gång som de sticker rakt in i förbränningskammaren, Det finns turbofläktar som skall klara att varva +100.000 rpm, partikelfiler och mängder med spjäll som sitter i avgasröret och ska klara att täta i 1000 graders avgastemp.

Klart att alla dessa saker mår bättre av en lugn körning så att de får vara med om en lungnar belasting och temperaturökning så allt hinner sätta sig.

Med en lugn och varierad körning på olika varvtal och belatningar så går krafter och temperarturer upp och ned så grejjerna hinner anpassa sig.

Jag säger, inga av dessa detaljer skulle må bätrre, ge högre effekt eller hålla längre om du piskade skiten ur dem genom att brutalmaxxa direkt.

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]