Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu rullar det ju fortfarande bilar byggda utan ABS . Dom får stopp på sina bilar dom med när det behövs. Och skulle det nu va så farligt att åka utan ABS då ska väll man förbjuda alla veteranbilar och äldre bilar utan ABS.
zezam skrev:Nu rullar det ju fortfarande bilar byggda utan ABS . Dom får stopp på sina bilar dom med när det behövs. Och skulle det nu va så farligt att åka utan ABS då ska väll man förbjuda alla veteranbilar och äldre bilar utan ABS.

Jag kan hålla med om att det är fånigt att SBP ska sätta 2:a om ABS systemet inte funkar (är någ nått gammalt som leverkar & har funnits där av ren okunskap)(vore bättre att dom kollade så SRS systemet funkade)

Men nu är reglerna så att dom ska kolla detta, så det är bara att följa det!
*pettson* skrev:
PTV skrev:Många här uppenbart som tycker det ligger en logik i att renovera ABS systemet på en bil för femtusen kronor !?.Ta ut lampan eller släck den på annat vis vilket brukar bli godkänt av de flesta besiktningsmän nere i t ex Malmö.

Min tidigare 850 pulserade kraftigt i pedalen och kunde upplevas klart otrevlig att bromsa med pga ett havererat ABS system.Besiktningsmannen visade mig rätt säkring pga bilens låga värde på några tusen och bilen fick bra bromsar igen.
Jag är nu mycket intresserad av hur du bedömer en reparationskostnad? För du har uppenbarligen inte överhuvudtaget tagit dej tid att göra så på bilen du hade. En pulserande bromspedal brukar innebära antingen byte av kransen på en drivknut eller en hel drivknut. En totalinvestering på 4-600kronor. Känner man att det inte är värt att ha bra bromsar för 600spänn på en bil för 5000, vilket i sej är absolut ointressant, är absolut ett busskort det bästa man kan göra om inte annat för sin omgivning. Det visar ju att man skiter i saker och ting för att man anser att det *nog* är för dyrt. Utan att kunna och utan att ens bry sej om att felsöka. BUSS är alltså en framtid för en sån människa.
Jag finner mer logik i att återställa ett system i fungerande läge än att koppla ur det, förutsatt att det tillför nånting, vi har ett system jag kan tänka mej att koppla ur, det systemet tillför heller inget när man mäter eller kör. Enda gången det visar nåt är mätning i ett laboratiorium. Ett ABS system som är standard på bilen tillför en hel del till bilen. Det är dessutom inte lagligt att åka utan, eftersom sbp kräver att systemet ska fungera.
Sen att man i malmö struntar i saker och ting är absolut ingen ursäkt alls. Det är ett tjänstefel av den eller dom tjänstemännen att inte tillse, eller att visa hur man kringår systemet, dom kunde istället uppmanat dej att ta tag i saken, det är det dom är till för. Det är nånting som jag hemskt gärna skickar vidare härifrån till sbp att detta pågår. Om man tar det på allvar eller inte struntar jag i, men vidare kommer infon att gå.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2
CarMan skrev:
zezam skrev:Nu rullar det ju fortfarande bilar byggda utan ABS . Dom får stopp på sina bilar dom med när det behövs. Och skulle det nu va så farligt att åka utan ABS då ska väll man förbjuda alla veteranbilar och äldre bilar utan ABS.

Jag kan hålla med om att det är fånigt att SBP ska sätta 2:a om ABS systemet inte funkar (är någ nått gammalt som leverkar & har funnits där av ren okunskap)(vore bättre att dom kollade så SRS systemet funkade)

Men nu är reglerna så att dom ska kolla detta, så det är bara att följa det!
Det dom sätter 2:a på är om lampan lyser .
Nu finns det ju till och med dom som rivit bort hela ABS systemet på sina bilar och fått papper på t.e.x. från volvo att det funkar bra utan . Det som krävs är en reg besiktning och papper från volvo t.e.x att bromsarna funkar bra utan ABS.
zezam skrev:Lampan för ABS-bromsarna lyser

Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

För 25 år sedan var det så enkelt, men för 20 år sedan så lärdesig även Bilprovningen hur systemen fungerar. Dom vet mycket väl vilka bilar som har Abs & att lampan då ska lysa, sen slockna!
CarMan skrev:
zezam skrev:Lampan för ABS-bromsarna lyser

Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

För 25 år sedan var det så enkelt, men för 20 år sedan så lärdesig även Bilprovningen hur systemen fungerar. Dom vet mycket väl vilka bilar som har Abs & att lampan då ska lysa, sen slockna!
Det är sant som du säger bara den lyser och slocknar på rätt sätt.
av *pettson*
Det finns mej veterligen ingen som registreringsbesiktigat bort sitt ABS system på en standardbil, du får gärna visa exempel på det. Däremot går det utmärkt att göra när du bygger om ditt fordon som ombyggt eller som nybyggt.
I övrigt att jämföra ett äldre bromssystem med ett nyare och hänvisa till att ABS minsann inte fanns förr och då skulle alla gamla bilar vara farliga.
Det visar att du helt enkelt har ungefär noll koll på både bromssystem allmänt och ABS system. Hade du haft nån som helst koll över åren och konstruktionerna så hade du aldrig skrivit den raden.
En ännu större anledning till att man inte ska manipulera dom.

Regeln hos SBP är skriven för ett FUNGERANDE system. Indikerar inte lampan, ja då förutsätts systemet att fungera. Men det kanske är ett tips att man inför en 3:a för manipulerade system där lampan anpassats för att tändas och släckas som prydnad. För den som nu inte vet vad 3 är: = KÖRFÖRBUD
Jodå, jag fick anmärkning för ABS:en på BMW:n för 5-6 år sedan. Den började lysa dagen innan och meken kunde inte ta den före besiktningen. Så visst kollas det!

Men som sagt, att åtgärda problemet är ju prio 1. ABS-funktionen är för bra för att ignorera..
Om jag tolkar TS inlägg så har h*n ingen idé om att åtgärda problemet "för den rullar bara några år till"...
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]