Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
VolvoV70II skrev:Tjenare bjorck!

Alla volvohandlare kan se om du har Polestar i din bil, om dom bara vet hur man gör.
När bilen laddas med polestar mjukvaran ändrar man bilens konfiguration och alla vovlohandlare har ett program där man kan se hur bilens konfiguration ser ut, så det skall inte vara några problem för dom du köpt bilen av att i systemet se om bilen är laddad, förutsatt att dom vet hur dom skall kolla.
Om du vet detta vet du också...
Vilket system är det?
var i det systemet är det jag ska kolla & kolla efter.

Kolla i TIE --> Bilinformation-->VDN:er, längst till vänster står det, namn VDN:er, där kan du se under parameter 260X om bilen har polestar eller inte, X= en siffra beroende på om bilen har Polestar eller inte, ett exempel på hur det ser ut om bilen har Polestar: 2608 ENGINE OPTIMIZATION AFTERMARKED5244T10 205/420 ->
Exempel på om bilen inte har Polestar: 2601 ENGINE OPTIMIZATION AFTERMARKEStandard calibration engine, det är alltså sista siffran i konfigu´rationen som ändras när Polestar mjukvaran laddas ner i bilen.
OK!
Är det alltid en 8 om den är trimmad?
Eller hur funkar det?
OK!
Tack!
Hej CarMan och VolvoV70II ,

Tack för hjälpen att reda ut detta!

Nu kan jag efter helgerna berätta för de som sålt bilen hur man kontrollerar det här.

Alla andra polestartrimmare kan verifiera att de verkligen har timmer installerat också, vid behov.

Glad påsk!

/Bjorck
Jobbigt som fan att betala 8900 kr för en funktion som verkar totalt omöjlig för föraren att upptäcka om ha har fått levererad eller ej utan mycket avancerade dignosverktyg.

:mrgreen: Sorry, jag var ironisk.... :mrgreen:

Min kollega polestarchippade upp sin V70N +42 hk och massor med Nm och det kunde man inte missa, bilen blev tokpigg och framhjulen vrålspinner om man råkar gasa på lite.....
S80 D5 aut MY11 är pigg från början, men det går inte att missa om den är trimmad eller ej! Det märks speciellt när tredje växeln läggs i vid 80+.

T.ex MY08 D5 aut med 185hk/400Nm känns pigg den med, speciellt för att den har en tydlig "turbokick". Den finns inte på MY09 (när nya D5 kom på S80) eftersom den har dubbelturbo och bra kraft över hela registret. Så den kanske inte känns snabbare, men den är betydligt snabbare!
Klart det går att missa om bilen är trimmad.
Om du inte kört denna bilmodell tidigare, o köper en helt ny bil, som dom trimmar innan den levereras, hur ska du då kunna känna att den är trimmad
VolvoV70II skrev:Tjenare bjorck!

Alla volvohandlare kan se om du har Polestar i din bil, om dom bara vet hur man gör.
När bilen laddas med polestar mjukvaran ändrar man bilens konfiguration och alla vovlohandlare har ett program där man kan se hur bilens konfiguration ser ut, så det skall inte vara några problem för dom du köpt bilen av att i systemet se om bilen är laddad, förutsatt att dom vet hur dom skall kolla.

Ja jäklar, det har du rätt i. Tänkte inte på det ..........
Om du tvivlar så är det säkert så att du INTE har fått den optimerad.
Har 2st V70 Ltt en manuell och en automat och det är stor skillnad på dessa två fast det är samma effekt och sedan så har jag en 05 mustang GT Cab Manuell ca 320+ Hkr och det är en hiskerlig skillnad bara "brak ja hi hi hi Jääääävlar va gött"

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]