Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo lagrar mummer / koder på de olika mjukvarorna i bilen, så dom kan läsaut vilken mjukvara du har i din motorstyrenhet, o då ser dom om den är effektoptimerad eller ej.

Det är helt klart bästa varianten.
Ingen Volvo återförsäljare/Verkstad kan läsa ut bilen och se om den är trimmad
med Polestar eller ej.

Volvo däremot kan se exakt vad din bil innehåller mjukvarumässigt.

Att du inte märker optimeringen betyder ju inte automatiskt att den inte är där,du
har ju trots allt inte kört bilen innan optimeringen.
Psyko skrev:Ingen Volvo återförsäljare/Verkstad kan läsa ut bilen och se om den är trimmad
med Polestar eller ej.

Volvo däremot kan se exakt vad din bil innehåller mjukvarumässigt.

Att du inte märker optimeringen betyder ju inte automatiskt att den inte är där,du
har ju trots allt inte kört bilen innan optimeringen.

Tack Psyko och CarMan,

Psyko, ska jag tolka ditt svar som att mjukvaruversion på ECU angivet som 313xxxxx inte indikerar ifall optimering är gjord eller ej? Se tidigare inlägg samma tråd.
Tror han menar att ett nummer på en paperslapp inte visar ifall mjukvaran är i motorstyrenheten eller ej

ÅF kan läsa ut mjuk Ari resp en rbåde Volvos centrala system & ur bilen, men det är helt andra siffror man läser ut än artickelnummret man laddar, så man har ingen aning om vad dom betyder. (men det vet Volvo, därför ska du kontakta dom)
bjorck skrev:
Psyko, ska jag tolka ditt svar som att mjukvaruversion på ECU angivet som 313xxxxx inte indikerar ifall optimering är gjord eller ej? Se tidigare inlägg samma tråd.

Precis, det nr:et säger inte en återförsäljare något.

Tyvärr är Återförsäljarnas insyn i mjukvaror i en bil väldigt begränsade. Det går tex inte se om det finns en uppgradering för en spec enhet på annat sätt än att koppla bilen till datorn och prova att ta hem mjukvaran man vill ladda.
Jag hade inne min tidigare V70 D5 MY 10 hos en annan ÅF på service än den som laddade in Polestar, det första han sa när han kopplade upp sig på datorn var , jasså du har Polestar, tycker du det funkar bra ?
Så det måste ändå vara enkelt att se för ÅF !
Ok, Steffs besked gör att man kan ana att en kunnig servicetekniker kan se om man har polestar.

Fortfarande ingen som kan svara på om det är mjukvaruversion på ECU som säger detta eller ej?

Fortfarande ingen som vet ifall mjukvaruversion angiven som 313xxxxx sammanfaller med artikelnummer eller ej?

Jag gissar på det och att de som vet artikelnummer för polestar på aktuell modell kan se det i och med att det är en annan mjukvaruversion = artikelnummer.

Någon som sätter emot?

/Bjorck
mjukvaru numert ändras ju varje gång du får en uppdatering av ECM mjukvaran.
Så man kan ju inte på någe enkelt vis lärasig vad det är för mjukvaru nummer. (öven trimmade bilar får ju mjukvaru uppdateringar)
Sen är det ju olika mjukvaror beroende på modellår & om det är en manuell eller automatlåda på bilen m.m.
Alltså även om du har en 185hk bil så kan en annan 185hk bil av annan årgång ha en annat mjukvaru nummer !

Ska man hålla dera på att deta behövs nån form av översättningstabell.
Tjenare bjorck!

Alla volvohandlare kan se om du har Polestar i din bil, om dom bara vet hur man gör.
När bilen laddas med polestar mjukvaran ändrar man bilens konfiguration och alla vovlohandlare har ett program där man kan se hur bilens konfiguration ser ut, så det skall inte vara några problem för dom du köpt bilen av att i systemet se om bilen är laddad, förutsatt att dom vet hur dom skall kolla.
VolvoV70II skrev:Tjenare bjorck!

Alla volvohandlare kan se om du har Polestar i din bil, om dom bara vet hur man gör.
När bilen laddas med polestar mjukvaran ändrar man bilens konfiguration och alla vovlohandlare har ett program där man kan se hur bilens konfiguration ser ut, så det skall inte vara några problem för dom du köpt bilen av att i systemet se om bilen är laddad, förutsatt att dom vet hur dom skall kolla.
Om du vet detta vet du också...
Vilket system är det?
var i det systemet är det jag ska kolla & kolla efter.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]