Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej alla!

Sitter och grubblar på om det är lönt att fortsätta satsa på min 460 -95:a.
Flera bilreparatörer har sagt att det är bättre om jag använder pengarna till att köpa en ny bil.
Besiktningsprotokollet säger följande:
1. Styrservo, oljeläckage
2. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig
3. Vindruta, skadad-spricka (jag har bara trafikförsäkring)
4. Bromsrör, bak höger, rostskadat
5. Bromsrör, fram vänster, rostskadat
Till detta kommer att det också är dags för kamremsbyte, 18 000 mil.

Jag har två alternativ, som jag ser det:
1. Jag skrotar (ev. säljer) jag bilen med motiveringen att det är för kostsamt att fortsätta att hålla kärran vid liv.
2. Jag skär ut en vindruta på skroten, byter kamremmen själv och lämnar in bilen för resten. Kostnad ca. 7000 kr.

Väljer jag alt. 1 tänkte jag köpa en Volvo 745 för runt 20 000 kr.

Vad säger ni?
av N0RBERG
Beror på hur pass villig du är att skruva. Enklast för dig är ju att sälja bilen som den är och köpa någon fungerande som är nybesiktigad UA. Men du får ju inte mycket för bilen då den inte är fullt fungerande. Men att lägga ner stora summor på 460n känns ju inte heller så motiverat. Sen beror det ju givetvis på i hurdant skick bilen är i övrigt? Mycket rost? Allmänt sliten? Hur mycket pengar du redan lagt ner på den osv.....

Jag hade nog försökt fixa alla felen själv och bytt kamremmen själv. Besiktigat bilen UA och sen bestämt mig om jag behåller den eller inte. Men då måste man ju vara villig att spendera några timmar i garaget. Materialet kostar ju inte så mycket.
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Är det en volvoverkstad som uttalat sig om din
460:a eller en oberoende? Har du kollat med
flera verkstäder? De kan ju ha olika uppfattning
och olika kostnadsförslag på åtgärdern.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack för era svar!
Härligt att få lite inspiration till att skruva själv.
Jag har hört mig för med en "seriös" oberoende bilverkstad och en "turken på hörnet".
Bilen är i övrigt i fint skick. Har t.ex. fått kommentarer från både verkstad och besiktningen att den är väldigt fin undertill. Däremot är det lite rost på skärmkanter och runt hjulhusen.
Jag har mekat en del tidigare och har en Haynes-bok. Har bl.a. skruvat av en rattstång på skroten och bytt på bilen efter att den blev stulen och tändlåset sönderbrutet.
Det lutar nu åt att jag försöker fixa så mycket som möjligt själv, lämnar bort för det jag inte mäktar med och hoppas på att bilen rullar några år till. Är lite nojig för vindrutan då nästan alla har avrått mig från att ge mig på det, även här på forumet. Men allt går! Skam den som ger sig!
av V60D5AWDPolestar
Kul att du låter 460:an leva vidare än ett tag!
Vore kul att få höra hur mekandet går.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack, nu är jag taggad!
Ska börja med vindrutan, har förstått att det kan vara en del rost när man tar bort den.
Jag ska rapportera om mina framsteg.
Tack igen för inspirationen!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej!
Har varit på skroten nu och hittat en 460 med hel ruta. Det var ingen lätt match att skära ut den och det slutade tyvärr med att rutan sprack :-(
Ska dit i morgon igen och försöka mig på en ny.
Någon som har några tips?
Jag började med kraftig ståltråd med bytte sedan till cykelväxelwire. Inget av det funkade dock särskilt bra …
/Jonas
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Igår lyckades jag, efter flera timmars slit, att få ut en vindruta hel från en bil på skroten!
Köpte 1,5 m fyrkantstråd/skärtråd från en glasmästare, den kostade 100 kr metern!
Lyckades faktiskt att skära ut rutan helt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar. Det hade varit sjukt mycket enklare om man hade varit två. Jag var tvungen att montera loss hela instrumentpanelen för att komma åt och har ordentlig träningsvärk i armarna idag :-)

Köpte en trisslott, rd350, men vann inget ;-)

Nu ska jag skära loss rutan från min bil och limma på (Würth Ultimate 1K) den hela rutan med hjälp av min bror.

Sedan tänkte jag ta itu med kamremsbyte. Min far, som jag iofs inte helt litar på när det gäller bilar, tyckte dock att jag skulle strunta i att byta kamremmen. Att det säkert skulle gå att köra några år till på den gamla.
Vad säger ni? Är det värt att lägga ner tid och pengar (för delar) på ett kamremsbyte på en 460 från -95?
Hur svårt är det att göra själv?
Senast redigerad av 1 JonasPalm, redigerad totalt 0 gånger.
av V60D5AWDPolestar
Grattis till din "nya" framruta.

Har du någon aning om när kamremmen byttes senast? Tycker att du skall byta den
då konsekvensen av ett kamremsbrott kan äventyra ditt renoveringsprojekt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards