Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
zezam skrev:Att fixa så att ABS-lampan lyser rätt är inte så svårt att fixa om man vill,en halvtimmes, fyrtiofem minuters jobb . Sen att köra utan ABS är inte så svårt heller. Förr i tiden fanns ju inte den funktionen och ja dom överlevde det med . Sen att SBP kollar om ABS funkar har jag aldrig vart med om , ja det ska va på nyare bilar då . Bara lampan lyser som den ska så är dom nöjda.
Kan inte svara för andra stationer. Men här kontrolleras det på samtliga fordon med ABS. ABS har även kontrollerats då och då när sand har samlats upp på provsträckan på asfalten. SBP har då tvärnitat i sanden för att kolla att ABS startar.
*pettson* skrev:
zezam skrev:Att fixa så att ABS-lampan lyser rätt är inte så svårt att fixa om man vill,en halvtimmes, fyrtiofem minuters jobb . Sen att köra utan ABS är inte så svårt heller. Förr i tiden fanns ju inte den funktionen och ja dom överlevde det med . Sen att SBP kollar om ABS funkar har jag aldrig vart med om , ja det ska va på nyare bilar då . Bara lampan lyser som den ska så är dom nöjda.
Kan inte svara för andra stationer. Men här kontrolleras det på samtliga fordon med ABS. ABS har även kontrollerats då och då när sand har samlats upp på provsträckan på asfalten. SBP har då tvärnitat i sanden för att kolla att ABS startar.
Det är sant som du säger pettson det verkar va väldigt olika från station till station . Där jag bor i en stad i västmanland har dom aldrig vad jag hört och vart med om kollat själva ABS funktionen.
Alfredo skrev:Vad bilprovningen säger är egentligen mindre intresant, säkerheten är viktigast.
Håller med.

Mvh GK
Många här uppenbart som tycker det ligger en logik i att renovera ABS systemet på en bil för femtusen kronor !?.Ta ut lampan eller släck den på annat vis vilket brukar bli godkänt av de flesta besiktningsmän nere i t ex Malmö.

Min tidigare 850 pulserade kraftigt i pedalen och kunde upplevas klart otrevlig att bromsa med pga ett havererat ABS system.Besiktningsmannen visade mig rätt säkring pga bilens låga värde på några tusen och bilen fick bra bromsar igen.
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Dåligt ordval
av *pettson*
PTV skrev:Många här uppenbart som tycker det ligger en logik i att renovera ABS systemet på en bil för femtusen kronor !?.Ta ut lampan eller släck den på annat vis vilket brukar bli godkänt av de flesta besiktningsmän nere i t ex Malmö.

Min tidigare 850 pulserade kraftigt i pedalen och kunde upplevas klart otrevlig att bromsa med pga ett havererat ABS system.Besiktningsmannen visade mig rätt säkring pga bilens låga värde på några tusen och bilen fick bra bromsar igen.
Jag är nu mycket intresserad av hur du bedömer en reparationskostnad? För du har uppenbarligen inte överhuvudtaget tagit dej tid att göra så på bilen du hade. En pulserande bromspedal brukar innebära antingen byte av kransen på en drivknut eller en hel drivknut. En totalinvestering på 4-600kronor. Känner man att det inte är värt att ha bra bromsar för 600spänn på en bil för 5000, vilket i sej är absolut ointressant, är absolut ett busskort det bästa man kan göra om inte annat för sin omgivning. Det visar ju att man skiter i saker och ting för att man anser att det *nog* är för dyrt. Utan att kunna och utan att ens bry sej om att felsöka. BUSS är alltså en framtid för en sån människa.
Jag finner mer logik i att återställa ett system i fungerande läge än att koppla ur det, förutsatt att det tillför nånting, vi har ett system jag kan tänka mej att koppla ur, det systemet tillför heller inget när man mäter eller kör. Enda gången det visar nåt är mätning i ett laboratiorium. Ett ABS system som är standard på bilen tillför en hel del till bilen. Det är dessutom inte lagligt att åka utan, eftersom sbp kräver att systemet ska fungera.
Sen att man i malmö struntar i saker och ting är absolut ingen ursäkt alls. Det är ett tjänstefel av den eller dom tjänstemännen att inte tillse, eller att visa hur man kringår systemet, dom kunde istället uppmanat dej att ta tag i saken, det är det dom är till för. Det är nånting som jag hemskt gärna skickar vidare härifrån till sbp att detta pågår. Om man tar det på allvar eller inte struntar jag i, men vidare kommer infon att gå.
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]