Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hydrolift
Grymt, ska ta mig en extra titt att allt sitter som det ska med den nya rotorn. Borde kanske haft en momentnyckel...
av *pettson*
StefanT5 skrev:Sunt förnuft brukar hjälpa en hel del med när man drar åt saker.
:idea:
Användarvisningsbild
av StefanT5
Men klart är väl skillnad mellan folk som skruvar tillvardags i jobbet och sådana som bara skruvar hemma lite då och då.
Den som skruvar mycket på tex jobb har ju ett litet hum om hur hårt man ska dra och vad som kan lossna med.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Många med Mej försöker hålla bilen i trim på primitiva omständigheter, dåliga och otillräckliga verktyg. Vissa servar på parkeringsplatsen osv. Vi försöker mer än vi kan, alltså betalar läropengar i form att vi ibland sabbar det som ska lagas. Ofta är bilen också en hobby med nytta och nöje, själv har Jag fått inspiration samt information att utföra viss service genom alla inläggen.
av *pettson*
ALLA som ska utföra nånting bör göra det med sunt förnuft. Alltså ALLTID ha en eftertanke innan man gör nåt. Och det oavsett yrke, annars blir sällan resultet som tänkt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har varit med om (minst) två tillfällen när skruven har varit av. Den ena på en ganska ny bil, före första kamremsbytet. En ägare, och han kom inte ihåg att något var gjort med bilen som innebär att man lossar skruven. Det är ju egentligen bara för att få dit kamaxeltolken eller byta packbox man har loss den...
Den andra kan mycket väl ha varit loss, och man såg antydan till midja på skruven så den var väl dragen för hårt.

Men i alla fall så tittar jag alltid lite extra nog på den skruven om jag har loss den. Men inte så att jag tar loss den om jag bara ska byta rotor.
av hydrolift
Har äntligen tagit mig tid att byta fördelarlock o rotor. Tog av locket på luftfilterburken och lyckades med nöd o näppe komma åt den understa skruven med en böjbar "skruvmejsel". Antar att jag borde ta bort hela luftburken för att göra det hela enklare. Nästa gång...

Fråga: Det gamla fördelarlocket hade ett svart hölje runt sig. Behövs det? Det sprack nämligen direkt när jag började skruva. Går inte att köpa en sådan på Biltema. Vad har höljet för uppgift? Skydd mot damm, vatten, olja eller är det ett värmeskydd?

Tackar på förhand för svar.
Användarvisningsbild
av ketto
Nåt slags skydd är de! Om de behövs eller inte vet ja inte! Annars finns de gott om skrotar i vårt land!
av Frostis
Ett litet spärrskaft med medellång förlängnig och 8mm hylsa klart bytt på 5 minuter och om man byter tändstift tar det 15 minuter, räcker med att ta bort luft slangen. :-)-)
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]