Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
turespe skrev:
balin skrev:Här i Göteborg är inga priser för MY12 släpta ännu. Att de skulle fortsätta med en såpass bra kampanj som T4 R-Design för 277.900:- inkl. nya inredningen samt "autobroms" låter för bra för att vara sant. Och när något låter för bra för att vara sant är det oftast det... :twisted:[/quote

Det var sant :D
Har svårt att se att MY12 skulle öka V70:s konkurrenskraft. En ny display tror jag inte de flesta ser gör så stor skillnad. Det är mest nördarna, och vi är inte många. Däremot har folk vant sig vid att se en massa R-line V70 på gatorna pga alla kampanjer, så 2012 blir nog tråkigare att se/mindre värd om kampanjerna tas bort.
av Soulman
Jag kollade idag med Bil Sweden och Volvo kundsupport och min T4 ska klara det nya E10 bränslet som får börja säljas 1 maj.

Nyfiken blir jag dock på hur mycket etanol man egentligen vågar/kan blanda i. Och vad skiljer egentligen mot den kommande T4F? Är det hårdvara? Är det mjukvara? En ny modern motor görs väl rimligen inte i två olika produktionslinor för en sådan liten skillnad. Rimligtvis är hårdvaran samma, möjligen annan mjukvara. Men ett modernt styrsystem borde väl klara denna omställning? Är det spridare och bränsletrycksregulator som är uppgraderade för den ca 30% ökning av bränslemängden?
Är det en försäljningsgrej att erbjuda alternativen fast det är exakt samma setup? Nån som har koll på hur Ford rekommenderar för denna motor?

Förbrukning är en sak, utsläpp en annan. Nånstans kommer ekonomi in och med etanolinblandningen blir i dagsläget milen billigare med större inblandning av etanol också om jag inte är helt vilse i pannkakan..

Denna text är ett inlägg i ett diskussionsforum på Vi Bilägare. Det kan ju tolkas som att det mesta går att köra på 10 till 23% inblandning, under vårat vinterklimat undantaget kanske. http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn ... inen-30390

"Bränslet E10 fanns "i smyg" redan i mitten på 1980 talet fram till 1995 då vi gick med i EU. Vi alla körde på E10 därför att vi gick över till blyfribensin och då blyt försvann sänktes oktantalet så pass kraftigt att man tillsatte 10% etanol för att kompensera oktantalsfallet. Det gick alldeles utmärkt men problemet idag är att EU informerat om denna bensinförändring och då kommer oron "som ett brev på posten". I tex Australien kör man på E10 sedan många år tillbaka liksom i hela Sydamerika tex Brasilien där man har 23% etanol i all bensin sedan 40 år tillbaka."

Liknande info finns på husvagnsforum. http://www.husvagnsforum.com/index.php? ... mid=700103
av Lövet
sweborn skrev:
perhall skrev:Vi får väl se hur utvecklingen går också. Intressant att BMW:s sexor inte utvecklats alls så mycket som dieselfyrorna t ex. 520d var i förrförra karossen /e39) en snikvariant, seg, 136 hk, ingen ESP, inga dimljus, inga riktiga alu , till att nu vara hyfsat tyst, pigg, rätt kul. 320 d (184 hk) går 0-100 på 7,5 och toppar väl typ 240. Drar 0,7 om man kör hårt. Kanske kan de här tråkiga downsizing-bensin-fyrorna utvecklas rätt snabbt också... men motorljudet blir aldrig kul (tycker jag)/PH
Läste dock en test hyfsat nyligen mellan 325i, Audi A4 2.0T 180hk, Mercedes C180 samt en annan bil jag inte kommer ihåg... S60?

Hur som helst, 325i med en 3-literssexa under huven var klart snålast under testet förutom att den var på sin egen nivå i premium och effekt. Så nog har sexorna utvecklats en del när de klår konkurrenternas fyrcylindriga motorer som skall vara "snåla".
Dock så är fyrorna möjliga att pressa ner förbrukningen mer i körcykeln och det är ju där skatter sätts.

Att det knappt skiljer något i verkligheten bortser man från.
Användarvisningsbild
av Bosse78
andreas_lofgren skrev:
sweborn skrev:
perhall skrev:Vi får väl se hur utvecklingen går också. Intressant att BMW:s sexor inte utvecklats alls så mycket som dieselfyrorna t ex. 520d var i förrförra karossen /e39) en snikvariant, seg, 136 hk, ingen ESP, inga dimljus, inga riktiga alu , till att nu vara hyfsat tyst, pigg, rätt kul. 320 d (184 hk) går 0-100 på 7,5 och toppar väl typ 240. Drar 0,7 om man kör hårt. Kanske kan de här tråkiga downsizing-bensin-fyrorna utvecklas rätt snabbt också... men motorljudet blir aldrig kul (tycker jag)/PH
Läste dock en test hyfsat nyligen mellan 325i, Audi A4 2.0T 180hk, Mercedes C180 samt en annan bil jag inte kommer ihåg... S60?

Hur som helst, 325i med en 3-literssexa under huven var klart snålast under testet förutom att den var på sin egen nivå i premium och effekt. Så nog har sexorna utvecklats en del när de klår konkurrenternas fyrcylindriga motorer som skall vara "snåla".
Dock så är fyrorna möjliga att pressa ner förbrukningen mer i körcykeln och det är ju där skatter sätts.

Att det knappt skiljer något i verkligheten bortser man från.
Om man buskör lite lär ju en större motor dra mer...... Skatten kanske borde vara individuell efter hur stor ens högerfot är föresten =D
av Mwi
Bosse78 skrev: Om man buskör lite lär ju en större motor dra mer...... Skatten kanske borde vara individuell efter hur stor ens högerfot är föresten =D
Det är det ju redan! Bränslet är ju inte riktigt skattebefriat och vid årsskiftet sänkets ju fordonsskatten på dieselbilar mot att man höjde skatten på diesel.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Mwi skrev:
Bosse78 skrev: Om man buskör lite lär ju en större motor dra mer...... Skatten kanske borde vara individuell efter hur stor ens högerfot är föresten =D
Det är det ju redan! Bränslet är ju inte riktigt skattebefriat och vid årsskiftet sänkets ju fordonsskatten på dieselbilar mot att man höjde skatten på diesel.
Sant! :D
av sweborn
Tog fram testet igen. 325 var faktiskt "snålast" i körcykeln också, men inte med så mycket som i verkligheten. Vilket iofs är logiskt, turbomotorerna är ju relativt snåla när turbon vilar. Dock är det förundrande att sexan tar hem även snålcykeln.

Undrar vad BMW har i kikaren om en sådan motor ersätts av fyror. Det kommer nog att hända en hel del inom utvecklingen av mindre turboladdade bensinmotorer de närmaste åren. Eller så vill BMW kunna konkurrera mer med prislappen, en liten fyra kostar nog inte så mycket att tillverka som en dylik sexa.
av perhall
Enl. de första testerna är BMW:s nya fyror betydligt snålare och snabbare än sexorna, som ju i sig är/var klassledande. Så att det inte skulle göra någon skillnad i praktiken verkar inte stämma.

X1 2,8i t ex blev nästan sekunden snabbare till 100 och 12-13% snålare.

Men jag skulle ändå inte vilja vara utan sexan i mina BMW... de kommer kanske sälja riktigt många 335i, 535i etc. nu!
PH

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]