Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredricL
Hej

köpte för några veckor sedan en v70 -00 140hk 18800mil som till synes kändes som ett bra köp, men kort efter började oljelampan lysa när bilen var kall. Lampan lyser ca 5sek vid kallstart och flimmrar sporadiskt tills motorn är varm, sedan inget. Sökte runt på diverse forum och fick fram några felkällor som jag bytt eller rengjort

olja+filter
oljetryckgivare
rengjort vevhusvent, var nästan inget snus alls, (tack för bra beskrivning från forumet) syntes inget i kanalerna

och sist av allt mätt oljetrycket (borde gjort det först :!: ) som visar 2bar oavsett varvtal, ska stiga till 4 bar vid högre varv har jag förstått.

så nu till min fråga(or), hur går jag vidare med detta? Är det troligt att oljepumpen börjar bli dålig? eller kan det vara så pass mkt sludge i motorn så att det påverkar trycket? finns det andra felkällor kopplat till detta? Att riva ned tråget känns som den väg att gå, och ger kanske svar på sludge frågan. Är novis inom ämnet och tar gärna emot tips! :-)-)

*Löst*

Nu har bilen vart på verkstad och orsaken till felet hör nog till ovanligheten. Verkstan hittade en plastbit på ca 2-3cm i diam som låg och täppte till oljesilen påstår dom. Min första tanke var att är det ens möjligt!? tydligen. Sen hur fan hamnade den där??? verkstan visste det inte heller! ?:-/ En montör på volvo som hade tråkigt den dagen när motorn monterades ihop kanske :lol:
Det som gör mig lite skeptisk till detta, är att eftersom jag köpte bilen på firma och det var denne som åtgärdade felet, hittar på detta för att mörka något annat fel, kanske är det min misstro mot bilhandlare bara. Ska ialla fall mäta oljetrycket så jag ser det själv. Hoppas den rullar många mil till nu!

Fredric
Senast redigerad av 1 FredricL, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
FredricL skrev:Ok! ska kolla det. Oljepumpen kan jag lossa och få ur genom att bara ta bort tråget eller?
Ja det finns inga genvägar. När tråget ändå är nere så ska det avfettas och sköljas ur ordentligt. Det ska vara torrt vid återmonteringen. När du kollar silen så tvättar du även av den och använder ny packning vid återmonteringen. Fuskar du så kan du få läckage uppe vid anslutningen till blocket, med dålig uppsugningsförmåga ur tråget som följd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har ju insatsfilter. en första titt i filtret brukar visa vart det är på väg!
ser du inget i filtert så får du ialla fall riva tråget för att kola där, men ser du skit i filtret så vet du garanterat att felet är i troget
av FredricL
ok tack för det! *pettson*

När jag bytte olja och filter så hade jag läst innan här att det kunde finnas spår i filtret efter snus.Så jag kapade det gamla men kunde inte se något speciellt tycker jag. Men det blir till att skruva lite mellan ätandet i påskhelgen. *carman*

tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av CarMan
Smutsen är på utsidan av filtret, så du behöver inte klippasönder filtret
av jojje1984
har inte pumpen någon överströmingsventil i form av en kula & en fjäder som ska släppa ut övertryck eller?? har vart med om det problemet i äldre bilar att fjädern tappar spänsten & släpper ut oljan. inget lager knack i motorn?? ryck ut oljepumpen du kan mäta den med bladmått mins inte max spelet men skulle tro 0,10-0,20mm
av *pettson*
jojje1984 skrev:har inte pumpen någon överströmingsventil i form av en kula & en fjäder som ska släppa ut övertryck eller?? har vart med om det problemet i äldre bilar att fjädern tappar spänsten & släpper ut oljan. inget lager knack i motorn?? ryck ut oljepumpen du kan mäta den med bladmått mins inte max spelet men skulle tro 0,10-0,20mm
Pumpen har fortfarande konstruktionen, men för att ryckas bort är det kamrem bort, vevaxeldrev bort och till sist skruva av gaveln på motorn som består av just oljepumpen.
Vanligare är att man har dåliga o-ringar mellan tråg och block o därför saknar sugförmåga i pumpens sil.
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]