Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ok, men ovanligt här att man är så hänsynsfull mot en återförsäljare som "flera glömmer glömt att utföra arbetsordrar" som du skriver. Inte många kunder accepterar sånt längre.../PH
Hej!

Trådstartaren här! Jag är fortfarande intresserade av bra idéer hur jag kan kontrollera ifall bilen är effektoptimerad eller ej.

För att göra saken ännu mer komisk fick jag ett mail från Volvo nu på morgonen till bilens egna hemsida (minvolvo), så jag tänkte att DÄR kanske man kan se något? Nej, inte ett spår av effektoptimering där heller. Däremot lite komiska uppgifter om motorn:

Specifikation
Reg nr: LOLXXX
Ordernr: XXXXXXX
Modell: S80
Motor: D4192T3
Växellåda: AWTF-80 SC
Färg: Silver metallic 426

Den motorn som anges där verkar ju vara en gammal 1.9 liters diesel till V40: http://www.gates.com/europe/file_displa ... 1%209D.pdf

Jag blev tvungen att gå ut till bilen och kontrollera. Jodå, enligt klistermärkena ska det vara en D5a, trots uppgifterna på "minsida".

Det verkar inte riktigt vara ordning på någonting.... ;) Är det vanligt att det är så här uppochned?

/bjorck
bjorck skrev:God Morgon Vänner,

Tack för alla svar så långt. Det som låter mest lovande är beskeded att man ska kunna se det hela. Det vore intressant om någon kunde beskriva vad man ska titta efter i systemet exakt för att se ifall optimeringen är gjord eller ej.

Det som de kan se centralt på volvocars, var kommer den informationen ifrån? Är det direkt från bilen? Annars kan ju den vara lika felaktig som upprättade intyg etc.

Det är ju som en dator med ett visst dataprogram. Vill man få reda på om programmet är installerat kontrollerar man ju det i datorn, inte genom att titta på en arbetsorder som säger att det ska vara installerat.

Jag vill inte "outa" återförsäljaren här, utan hoppas istället att det blir rätsida på detta.

Fler goda idéer? Ex. någon som vet exakt vad man kan titta efter för att se om omtimering är utförd?

/bjorck
Volvo har ett mycket smart mjukvaru system.
Alla mjukvaror ligger centralt hoss volvo. när ÅF ska ladda en mjukvara så bestlls den online när bilen är uppkopplad.
Först kollar systemet vad bilen har för mjukvara/mjukvaror sen jämförs det med data basen hoss vlvo centralt & efter det laddas mjukvaran ham till FÅ & sen till bilen. Efter et skapas en bekräftelse fil som skickas tillbacka sill Volvos system & sist raderas felkoder i bilen

Volvo har alltså alltid 100% kontroll på exakt vilka mjukvaroa alla enheter i alla deras bilar i hela världen har !

ÅF måste köpa mjukvarorna från Volvo o kan inte fixa mukvaror gratis till egna bilar eller liknande, då dom själva inte har någramjukvaror (mjukvarorna är som vilken hård reservdel som helst)
Hej,

Tack CarMan och andra för svar!

Om Volvo kan kontrollera mjukvarorna centralt borde det vara enkelt att kolla upp det tycker man. Men å andra sidan har de ju inte ens rätt motorkod på min motor i sitt egna system (se ovan).

Men det känns tryggt - då kan jag kontrollera med Volvo centralt utan att koppla upp bilen till en läsare igen, antar jag?

Är det någon här som antingen kan kontrollera detta åt mig (reg-nr finns ovan), eller någon som har kontaktinformation direkt till någon avdelning eller person där de direkt kan kontrollera detta. Återförsäljaren lyckades inte lokalisera detta alls.

Är det någon som vet exakt VAD som indikerar att effektoptimeringen är gjort i Volvos centrala system eller i återförsäljarens system när de kopplar in läsare till bilens uttag? Står det i klartext, eller är det någon form av kod, eller konttrollerar man ändrade värden för laddtryck eller liknande?

Tack för alla svar så långt - fortfarande intresserad att höra mer!

Mvh,

/bjorck
här är siffrorna OM man har polestar opt./eller beställer den,så är det dom här man ska uppge till sin volvo handlare/verkstad

Obs gäller S80 D5 MY2011 Automat

TACDIS paketnummer: EO001
Artikelnummer: 31312793
Polestar ID: 1237
petkas skrev:här är siffrorna OM man har polestar opt./eller beställer den,så är det dom här man ska uppge till sin volvo handlare/verkstad

Obs gäller S80 D5 MY2011 Automat

TACDIS paketnummer: EO001
Artikelnummer: 31312793
Polestar ID: 1237

Tack för detta.

Är det någon som vet ifall artikelnumret ovan är det som ska framgå som mjukvarunummer i volvos system när man kollar upp vad som är nedladdat i bilen?

Vi kollade mjukvaruversion för motorns styrenhet som hette ECU, och där fanna två olika 313XXXXXX-nummer angivna, men inget av dem var 31312793.

3132793 är också det nummer som återfinns på arbetsordern, som verkstaden säger sig ha lagt in i bilen.

Ska man börja ana ugglor i mossen, eller kan det vara så att ECU mukvaruversion uppvisar andra 313-nummer trots att effektoptimeringen är pålagd?

Tacksam för svar.

/bjorck
Hej
Maila polstare dom har koll på vilka reg nr som är mappade.
Volvo måste slå reg nr för att köpa prog. varan från polstarer
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.