- tor 21 apr 2011, 23:56
#522203
Jag har förresten kört nödhjulet på olika underlag med och utan släp. Inte så långt visserligen, runt 50 mil, men det fungerade utmärkt och det enda ställe jag märkte skillnad var på löst grus. Dessutom har jag hittat lösningen på hjulmutternyckeln: En fast ringnyckel från Biltema med 18 mm i ena änden och 19 mm i andra änden: 18 mm passar på muttrar där plåtkåpan lossnat och 19 mm passar på muttrar där den sitter kvar. Den har nu sin fasta plats i skuffen. Att sätta tillbaka originalhjulet med denna tog max fem minuter.
StringerBell skrev:På min bil är bältesvarnarljudet beroende av hastigheten. Krypkör man är det bara ett lätt ding-ding-ding-ding. Kör man fortare, kanske 30 km/h blir det ett starkare BEEP-BEEP-BEEP-BEEP.Undrens tid är inte över än! Igår började S40n göra precis som du beskriver. Nu går det att krypa både framåt och bakåt utan att bältesvarnaren låter. Från början gick den direkt till full volym så fort bilen rörde sig det minsta.
Jag har förresten kört nödhjulet på olika underlag med och utan släp. Inte så långt visserligen, runt 50 mil, men det fungerade utmärkt och det enda ställe jag märkte skillnad var på löst grus. Dessutom har jag hittat lösningen på hjulmutternyckeln: En fast ringnyckel från Biltema med 18 mm i ena änden och 19 mm i andra änden: 18 mm passar på muttrar där plåtkåpan lossnat och 19 mm passar på muttrar där den sitter kvar. Den har nu sin fasta plats i skuffen. Att sätta tillbaka originalhjulet med denna tog max fem minuter.