Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Vänner,

Min fråga: Hur kan man kontrollera att effektoptimeringen Polestar är utförd?

Jag fick idag min helt nya S80 D5 MY2011 Automat med Polestar effektoptimering från start.

När jag skulle hämta bilen fick jag först ingen information om optimeringen. När jag frågade upprättade man direkt ett intyg som var tillbakadaterad och underskrivet med en persons namn som för dagen inte var på arbetsplatsen (han var sjuk, men de skrev dit hans namn eftersom han var den som skulle ha utfört optimeringen). Bilen har registreringsbesiktigats, och man har skickat in den nya effekten till bilregistret. Det finns en arbetsorder i deras system som anger att effektoptimering ska ha utförts.

Jag bad dock om någon form av verifiering, eftersom jag flera gånger tidigare på samma ställe varit med om arbetsordrar som inte utförts (sist var det kontroll och laddning av batteri, när jag skulle hämta bilen var batteriet helt dött, men de sade att de visst utfört tjänsten - de fick direkt igång bilen med starthjälp.... ;) ).

Nåiallafall - sagt och gjort - de skulle visa mig i sitt system att bilen fått optimeringen. De kopplade in bilen via ODBII-uttaget och läste på datorn, men de lyckades inte hitta något som påminde om optimeringen. De kikade bland annat på mjukvaruversioner till styrenheten ECU, men hade svårt att tolka vad som var vad. Jag kunde se att mjukvaruversionerna för ECU var 313XXXXX AA och 313XXXXX AA eller liknande, och det fannes ett annat nummer på arbetsordern som var 313xxx med andra slutsiffror - jag vet inte om numret på ordern är det som är mjukvaruversionen eller ej - men det var inte samma iallafall.

Min fråga: Hur kan man kontrollera att effektoptimeringen är utförd? Kan man de det i systemet VIDA via ODBII-uttaget? Vad ska man titta efter, och under vilka flikar ligger det?

Jag är inne på min tredje S80, och den jag nu säljer har 185 HK motorn och är annars av samma modell som denna nya. Trots att denna nya ska ha ca 40 HK mer, så känner jag ingen tydlig skillnad. Jag tycker det är exakt lika bra drag i den gamla..... borde det vara skillnad?

Min fråga: Hur kan man kontrollera att effektoptimeringen är utförd?

Mycket tacksam för svar från de som kan sådant här.

/bjorck
Ett intyg säger ju absolut inget alls...
Jag hade nog åkt till en annan volvohandlare o bett dom berätta vad för program som sitter i bilen. Som du beskriver ovanstående hade jag vänt mig till nån annan.

Sätta bilen i bromsbänk kan man ju göra men det kostar ju
Du ringar centralt till volvocars. dom kan se om den är optimerad (kanske inte den du pratar med, men dom kan tareda på informationen om dom bara vill)
andreas 80 skrev:Har du numret på mjukvaran i ECM? Inte det som står på arbetsordern.

Om du kan ge mig reg.nr eller VIN nummer så kan jag försöka se vad som ligger i. Skicka som PM om du vill.
Hej Andreas,

Nej, jag skrev inte ned numren, men minns att de började på 313, slutade på AA och var ca 8 siffror, samt att det var två olika mjukvaruversioner uppräknade under "ECU" på var sin rad. Är det med hjälp av detta nummer man kan kontrollera det? Numret på arbetsordern har jag nedskrivet, men det kanske inte är ett mjukvarunummer, även det var lika långt ungeför och började med 313.

Mitt regnummer är LXOXLX5X5X6 (ta bort X) ifall någon har tillgång till något sätta att kontrollera.

Som flera andra resonerat här: Det bör väl gå att se detta relativt lätt med en läsare?
God Morgon Vänner,

Tack för alla svar så långt. Det som låter mest lovande är beskeded att man ska kunna se det hela. Det vore intressant om någon kunde beskriva vad man ska titta efter i systemet exakt för att se ifall optimeringen är gjord eller ej.

Det som de kan se centralt på volvocars, var kommer den informationen ifrån? Är det direkt från bilen? Annars kan ju den vara lika felaktig som upprättade intyg etc.

Det är ju som en dator med ett visst dataprogram. Vill man få reda på om programmet är installerat kontrollerar man ju det i datorn, inte genom att titta på en arbetsorder som säger att det ska vara installerat.

Jag vill inte "outa" återförsäljaren här, utan hoppas istället att det blir rätsida på detta.

Fler goda idéer? Ex. någon som vet exakt vad man kan titta efter för att se om omtimering är utförd?

/bjorck

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]