Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
Jag är sugen på att byta till xc 90.
Om man tittar på en xc90 t6 -04 och växellådsoljan i den är mörk, är lådan körd då eller vet man det först efter att man bytt vxl.oljan och den blir mörk efter typ 200 mil igen?
av greenbay
Dessa lådor har en begränsad livslängd. Du bör se dig om efter en annan motor/låda kombination.
/greenbay
av klima
Om jag föstår dig rätt så har du redan en XC90, och funderar på att byta olja? På din Profil står det att du kör XC90 T6.

Rekommendationen beror på hur många mil den har.

Om du har en lågmilare, så kan d byta varje 5000 mil eller så i hopp om att förlänga livslängden. Men om du redan har över 15000 mil på mätaren så kan du lika gärna köra vidare med den dåliga oljan och hoppas den håller.

Anledning är att om ny växelådsolja innehåller en massa rengöringsmedel, som lossar gamla belägg som bildats över en lång tid. Och då riskarar du få mer problem.

På vår XC90 T6 bytte jag växelådsolja vid 11000 mil och lådan rasade vid 13500 mil.
Kanske pga oljebytet, vem vet.
Hade förlängd garanti så Volvo stod för notan. Låda, slangar, Kylare typ 8 000 USD här borta i USA, med arbete. Förmodligen dyrare i Sverige.

Detta är en bil som dock gått i mycket varmare klimat än i Sverige.

Om den rasar, och du inte har MAskin garanti, kan d låte en firma bygga en mcket starkare låda. Finns exemple på det här i USA.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... M-trannies!

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]