Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bim
Nytt expansionskärl och ny undre kylarslang.. Nu har det börjat läcka från den övreavluftningsslangen.. Eller vad det är.. Och på undersidan utav behållaren sitter ju nivågivaren.. Som bara var att trycka fast.. Där verkar det också som det läcker ut..

som om det är för högt tryck.. Hög värme? Körde lugnt tio min.. Kände på kylslangen fråntermostat till kylaren kokhett.. Gick inte hålla mer ån några få sekunder..
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det går att på en verkstad sätta tryck i systemet och på de sättet kolla läckorna. Du kan istället också laga en efter en. Jag skulle också satsa på ett nytt påfyllningslock, de brukar vara dåliga.
av Bim
Jag satte på en slangklämma på övre "luftslangen" på expansionskärlet.. Nu läcker det inget längre..

Kan jag på något vis ta reda på om den drar vatten, eller om toppackningen blivit kass efter min kokning?

Det bubblar lite i kärlet, det första jag fann på google var något om toppackningen..

Den blir fortfarande alldeles för varm i mitt tycke.
Fläkten gick igång 2-3ggr på en runda på 15-20min.. Körde inte så hårt som jag brukar göra.. Men gasade på några gånger, och den känns allmänt slö.. :cry:
av Bim
Det är svårt att se.. Tar det inte en lite längre tid tills de beblandar sig? Sen får jag någon majonäs liknande klet vid påfyllningslocket för olja?

Jag försökte lukta i expansionskärlet, om de luktade avgaser men första gången jag luktar så jag hade svårt att avgöra..

I avgaserna luktade det dock lite annorlunda, men jag kan bara inbillat mig att det luktade sött, då jag gick från lukta i expansionskärlet till att sniffa på avgaser.. :shock:

Men jag skall hålla koll..

Övre kylarslangen blir som en ballong och det bubblar lite i expansionskärlet som var tecken på att toppackningen gått, men det verkar fortfarande vara bra drag i bilen.. Dock inte på låga varv..

Skulle viljat kolla så ej toppen gått el dyl, samt vattenpumpen. Tips?
av Bim
Alfredo skrev:Majonäsen går bort när Du kör! Toppen testas med ett kompprov.

Bubblar ju när bilen är på, vilket tyder på att det är avgaser som läcker ut där och orskar bubblorna?

Funkar denna från biltema : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... nsprovare/

Är ju ganska långt ner till tändstiftshålen.

Sen är det en givare på växellådan som skall bort när man testar? Som gör att inte bensin sprutas in, samt tryckrör?
av Bim
Att det bubblar är nog det minsta problemet nu, det läcker fortfarande.

Trycktesta det själv , med min luftman. Samma dimension på locket. 1,4-1,5bar var det ungefär.

Droppar någon liten liten droppe varannan sekund från kylet, men inget sprut så det tror jag FUNKAR.

Men det rinner längre bak..

Ett filmklipp (detta är alltså bakom motorn, vid kamremskåpan typ.. Tror det är över oljekylaren?)

Bild
av Bim
Börjar med fixa läcka vid termostaten, gängorna blev kassa vid termostaten, den inre. Är de ok att borra upp med 7mm borr och gänga för m8? Det är ju inte jättejättemycket gods att ta ifrån.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]