NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante2
Jag har en C30 1.6D Drive -10. Den har nu efter ett år gått ca: 2200 mil och snittförbrukningen ligger på 0,47.
Men på sommaren ligger förbrukningen på 0,43 och då med 17" hjul.
Jag pendlar varje dag ca: 7 mil med både stadstrafik, landsväg och motorväg.
Så jag är helt klart nöjd.
Trevligt att du är nöjd, Ante2, men tråden handlar om en annan motor :) Samma block men helt annan topp osv.
0,43 uträknat manuellt vid tank låter enormt bra. Eller är det färddatorsiffror?
av Jenz
Hej
Vill lyfta fram denna tråd igen då jag ej fick den respons som jag ville i mitt förra inlägg.
Är det verkligen ingen som kan "kliva" fram och ge oss andra den backup i form av fakta så vi kan ha er som referens när vi kommer till verkstaden och klagar över hög förbrukning. Oftast räcker det ju inte med att man säger att man har "läst på ett forum", och ha det som argument.
Men kan man däremot hänvisa till en verkstad så kan ju det kollas upp och på så vis bevisas för att lättare få verkstaden övertygad.
Jag lägger in "Njemos" citat för han ju tydligen fått sin insprutning / spridare utbytt.

njemo skrev:Cirkus 850 mil har min bil gått nu, körde ToR sälen och en del körning där. Det vart 80 mil på strax under 44 liter, 0.55 med 4 personer i bilen och fulllastat bagage.

Jag tog ut bilen i slutet av september.

Eftersom de bytte spridarna och det blev en så markant skillnad i förbrukning så tror jag nog att det gjorde en hel del.

Skumma var att jag på denna resa inte kände några ryckningar.
Men det är klart, sitter man å snackar skit med polare så märker man väl inte det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej

Vad tycker du är skillnad på förbrukning mellan din och njemos bil? Hans drog 0,55 på den långresa du citerar till, och din bil drar också 0,55.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, men det var ju en långresa. Jag tror du gör dig själv illa att grubbla på detta. Jag tror du får inse att förbrukningssiffror, speciellt på diesel, som tagits fram i EU-körcykeln inte går att helt föra över i verkliga livet. Det går nog för dig att komma i närheten av dessa siffror också om du "fiser" omkring i 50 km/tim utan att accelerara för ofta.
av hanss
Har märkt stor skilland på de bilar som tillverkats i mitten på 2010 och de som tillverkats senare. Har 2 st på jobbet. En tillverkad 2010 Juni och en i början av 2011. Den som är tillverkad 2010 drar oavsett hur man kör ca 1dl mer än den som är tillverkad senare. De har gått lika långt och har samma däck mm..
av Jenz
KKR skrev:Ja, men det var ju en långresa. Jag tror du gör dig själv illa att grubbla på detta. Jag tror du får inse att förbrukningssiffror, speciellt på diesel, som tagits fram i EU-körcykeln inte går att helt föra över i verkliga livet. Det går nog för dig att komma i närheten av dessa siffror också om du "fiser" omkring i 50 km/tim utan att accelerara för ofta.
Ja, det är ju bra att du accepterar en ca: 30%íg högre förbrukning men det gör inte jag.
Jag förväntar mig inte heller att bilen skall gå så snålt som 0,38L/mil utan kanske närmare 0,45-0,50L/mil vid normal körning.
Åkte en t o r resa till Arlanda(ca:45mil) i söndags och ställde farthållaren på 110km/h och då när jag kom hem hade jag en förbrukning på 0,58L/mil, det tycker jag är långkörning.

///Jens
av MW78
Köpte en ny D2:a i november och har kört ca 1200mil, bilen drog onormalt mycket i början precis som alla säger låg väll på ca 0.65 blandat tyckte de va lite mkt för en snåldiesel pratade med en kompis som är mekaniker på Bilia Hornstull han fick fram att volvo har tagit fram servicemedelande för denna motor vet ej exakt vad dom gör men någon form av kalibrering av gasspjäll och EGR pratade han om, jag lämnade in bilen till honom och efter justeringen så har bilen legat på ca 0,56 blandat har kommite ner på ca 0,5 vid landsvägskörning då kör jag i ca 120-130km/h med fullpackad bil kan tillägga att ryckningarna vid jämn gas också försvann.

Så ni som tycker att bilen drar mycket lämna in dom på en Volvo verksta vet dom inte vad ni pratar om så hänvisa till Bilia Hornstull(bästa Volvo verkstan enligt mig)
Jenz skrev:Åkte en t o r resa till Arlanda(ca:45mil) i söndags och ställde farthållaren på 110km/h och då när jag kom hem hade jag en förbrukning på 0,58L/mil, det tycker jag är långkörning.
Om du kan åka i 110 med farthållare på 0.58 så garanterar jag att det går att åka under 0.5 i 90 utan farthållaren inkopplad.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 51

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]