Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är 1000 mil serviceintervall så ca 1 kr mer/mil.
I så fall samma kostnad
14,50 kr om den drar 1 l/mil bensin
mot
10*1,35 om den drar 1,35 l/mil bensin
+ 1 kr extra för service
=14,50
PH
MattiasD skrev:Det ovanligt lite för att vara en 2.4D Automat. Något fel är det i den förda politiken om det skitigatse bränslen också är det billigaste. Men jag tror inte dieseln är billigast i alla lägen. Och det bekräftas också av har Ynnor AB kommit fram till att Bensin är billigare i många fall. Och vi vet ju att etanol är billigare än bensin.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... m_content=
Nu börjar jag bli lite less på din etanol progaganda. Jag förstår att du måste försvara ditt val av bränsle då 90 % av befolkningen förståd redan när etanolbilen släpptes att det var ett stolligt val.

Enda anledningen till att det sålts så många etanolbilar som det gjorts är för att våran kära regering sponsrat detta alkohol missbruk.

En volvo v70 2.5 ft manuell behöver på 3000mil x 0.9 l/mil bensin = 2700 l bränsle x 14.58 kr/l = 39 366kr

En volvo v70 2.5 ft manuell behöver på 3000mil x 12,3 l/mil entanol =3690 l bränsle x 9.84kr/l =36309kr

En volvo v70 D5 manuell behöver på 3000mil x 0.54l/mil = 1620 liter bränsle x 14.44 kr/l =23 392kr

Alla förbruknings siffror gäller blandad körning.

Då får man även serva 2,5 ft 2 gånger på denna intervall medans d5an bara behöver 1 service.

Om du nu kommer med en komentar om inköpspris så kan du ju till att börja med kolla andrahandsvärdet på en diesel och en ft bil visst kostar dieesl bilen mer i inköp men man får även mer då man säljer den.

http://preem.se/templates/page____781.aspx

Dagens bränsle priser.

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx

Volvos officeiella förbrukningssiffror för ovannämda modeller. :-)-)
mojja skrev: Nu börjar jag bli lite less på din etanol progaganda. Jag förstår att du måste försvara ditt val av bränsle då 90 % av befolkningen förståd redan när etanolbilen släpptes att det var ett stolligt val.

Enda anledningen till att det sålts så många etanolbilar som det gjorts är för att våran kära regering sponsrat detta alkohol missbruk.

En volvo v70 2.5 ft manuell behöver på 3000mil x 0.9 l/mil bensin = 2700 l bränsle x 14.58 kr/l = 39 366kr

En volvo v70 2.5 ft manuell behöver på 3000mil x 12,3 l/mil entanol =3690 l bränsle x 9.84kr/l =36309kr

En volvo v70 D5 manuell behöver på 3000mil x 0.54l/mil = 1620 liter bränsle x 14.44 kr/l =23 392kr

Då får man även serva 2,5 ft 2 gånger på denna intervall medans d5an bara behöver 1 service.

Om du nu kommer med en komentar om inköpspris så kan du ju till att börja med kolla andrahandsvärdet på en diesel och en ft bil visst kostar dieesl bilen mer i inköp men man får även mer då man säljer den.

Dagens bränsle priser.

Etanolpropaganda? Jag ifrågasätter bara allt tyckande som råder. Bara för att något upprepas ofta, behöver det inte vara sant. Jag vill ta reda på saker. Jag ifrågasätter bilmedia och biltillverkarna för jag vill veta. Ynnors beräkningar visar att dieselbilen inte behöver vara billigast. Även om det sägs många gånger.

Forskarna i Lund och KTH ger etanolen bra miljöval. Vad vet 90% av befolkningen utöver det?

Du rablar förbrukningssiffror baserade EU mixen. Jag föreslår du tar reda på hur dessa siffor kommer till. Sedan kan vi fortsätta diskussionen.
MattiasD skrev:
mojja skrev: Nu börjar jag bli lite less på din etanol progaganda. Jag förstår att du måste försvara ditt val av bränsle då 90 % av befolkningen förståd redan när etanolbilen släpptes att det var ett stolligt val.

Dagens bränsle priser.

Etanolpropaganda? Jag ifrågasätter bara allt tyckande som råder. Bara för att något upprepas ofta, behöver det inte vara sant. Jag vill ta reda på saker. Jag ifrågasätter bilmedia och biltillverkarna för jag vill veta. Ynnors beräkningar visar att dieselbilen inte behöver vara billigast. Även om det sägs många gånger.

Forskarna i Lund och KTH ger etanolen bra miljöval. Vad vet 90% av befolkningen utöver det?

Du rablar förbrukningssiffror baserade EU mixen. Jag föreslår du tar reda på hur dessa siffor kommer till. Sedan kan vi fortsätta diskussionen.

Vad ska man utgå enligt dig för att få fram korrekta siffror? En fullgas dåre bakom en 2.5 ft eller gunnar 75 som aldrig varvar sin D5a över 2500 varv och håller sig 10 km/h under rådande hastighetsbegränsning.

Precis bara för att du upprepar din propaganda gång på gång så blir den inte mer sann för det. Siffrorna talar sitt tydliga språk. FT är ett dött bränsle.

Vad mycket mer tror du inte transportkostnaderna blir för att frakta 2 000 000 kubik etanol istället för 1 000 000 kubik diesel?

Ska folk i uländer jobba för slav löner och ta från sina skördar för att nånon nisse i sverige ska kunna höja sitt ego och TRO att han gör miljön en insatas.

Men visst alla är vi blinda i vår egen tro. Jag köper iallafall bil med plånboken och när den bestämmt sig dom senaste 3 ggr på 5 år så har det blivit en diesel varken en bensinbil eller etanol bil har varit i närheten av konkurans.
Har ägt samtliga bränsletyper sista året(ej gas) Dieseln drog låångt över uppgiven förbrukning. Bensin lite över och etanolaren kör jag på 1,58 i staden på etanol (Förvisso Saab 9-5 2.3T aut) (samma körning tog D5:an 1,2 fast då var det 20-25 grader kallare än nu). Jag tror Mojja lär bli besviken vid pumpen om han tror att nybilen går i närheten av deklarationen.
svendufva skrev:Har ägt samtliga bränsletyper sista året(ej gas) Dieseln drog låångt över uppgiven förbrukning. Bensin lite över och etanolaren kör jag på 1,58 i staden på etanol (Förvisso Saab 9-5 2.3T aut) (samma körning tog D5:an 1,2 fast då var det 20-25 grader kallare än nu). Jag tror Mojja lär bli besviken vid pumpen om han tror att nybilen går i närheten av deklarationen.
Jag tror vi alla blir besvikna vid pumpen om man jämnför vad biltillverkaren uppger för förbrukning.

Jag = väldigt tung blyfot har aldrig tryckt upp någon av mina diesl bilar över 1l/milen över en hel tank oavsett hur jag än kört.´

Nu blir det en suv för första gången och antagligen kommer jag spräcka 1l/milen gränsen nu med diesel i tanken,

Men jag vågar inte ens leka med tanken hur mycket en ft eller bensin driven bil skulle sörpla i sig vid sådan körning.

:-)-)
s6025t skrev:En stor anledning att köpa en T4 är ju att den inte behöver servas vid 1000mil som T4F ska göras
Jag tror att vi bör vänta med att påstå det tills dess att motorn introduceras i Sverige. Jag var och servade min bil i går och frågade verkmästaren, och han hade inte hört något om denna korta serviceintervall. Han trodde att det blir som övriga flexifuel, ett extra oljebyte vid halva miltalet. Jag vet att du hittat en fransk uppgift om en kort intervall, men vi vet ju inte om det är ett feltyck eller något lokalt.
Mwi skrev: Samma förmånsvärde som en bensin bil eller högre, högre service kostnad. Bränsle kostnaden vet vi inget om och eftersom de flesta nya bilar säljs till företag så blir en etanol version ganska dålig ur en strikt ekonomisk kalkyl.
Varför skulle förmånsvärdet bli högre på en T4F mot en T4? Bränslekostnaden vet man aldrig vad som händer med i framtiden, inte minst på bensin och diesel. Det finns inget i dag som tyder på chockhöjning av E85.
mojja skrev:
... Siffrorna talar sitt tydliga språk. FT är ett dött bränsle.
Jag har lite svårt att få den uppfattningen att ett bränsle som i mars 2011 ökade sin försäljning med 27% kan betraktas som ett "dött" bränsle.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
svendufva skrev:Har ägt samtliga bränsletyper sista året(ej gas) Dieseln drog låångt över uppgiven förbrukning. Bensin lite över och etanolaren kör jag på 1,58 i staden på etanol (Förvisso Saab 9-5 2.3T aut) (samma körning tog D5:an 1,2 fast då var det 20-25 grader kallare än nu). Jag tror Mojja lär bli besviken vid pumpen om han tror att nybilen går i närheten av deklarationen.
Jag delar helt din uppfattning Sven! Vi har haft tre nya diesel-Volvos, två bensin-etanol och en ren bensin sedan -06. Vid vår typ av körning har dieslarna legat 10-25% över EU-normen medan bensin-etanol enkelt varit möjliga att köra på den blandade-normen. Våra tre nya BMW med bensin-sexa under denna tid har också legat på normen.

Min analys är förövrigt att det blir svårare och svårare att nå EU-normen och det ska bli intressant att se vad folk kommer ligga på med Volvo/Fords nya bensinfyra-generation eller dieselfemman med start/stopp.

Mvh
Arese

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]