Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
#521385
Är det någon som kör med 235/65-17 på sin xc70, nu sitter det 55-profil på och det står det i regbeviset också, men med 65-profil så borde väl komforten bli ännu bättre, eller blir bilen sladdrigare kanske?

Och kör alla med Pirellis scorpion däck på sina xc70 eller finns det andra bra alternativ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#521394
Du kan inte bara byta till 65 det ger helt fel omkrets.

Då får du byta till 215 16 tum i så fall,
av perhall
#521428
Finns massa ställen på nätet för att enkelt räkna ut omkrets. Sök på Reifenrechner t ex.

215-65-16
235-55-17
235-50-18
är Volvos egna dim. Du kan ju sätta på 215-60-17 men det kanske ser lite smalt/vingligt ut på fälgarna.

Pirelli Scorpion är väl ett typiskt slitstarkt, hårt, M+S-märkt allrounddäck som har halvbra grepp i sommarväglag och aningen bättre än uruselt i vinterföre. Du kan med fördel lägga på ett riktigt bra sommardäck som Michelin Primacy HP, Nokian Hakka V, Conti Premium Contact 5... /PH
Användarvisningsbild
av hollan
#521472
inte så konstigt att pirelli scorpio är uselt i vinterföre för det är inget vinterdäck m+s märkningen på de däcket är den amerikanska saknar alptoppen med snöflingan i = inget vinterdäck
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#521556
Ny ska jag sticka ut hakan.

1. Japp komforten är totalt överlägsen med 215/65 16 på svenska slitna landsvägar. Jag har provat. Dock ser ju större fäljar bra mycket ballare ut. Och att se ball ut är ju mycket viktigare än bra komfort. Varför går annars tjejer i högklackat. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

2. Pirelli Scorpion är totalt överlägset och krossar tex Conti Premium Contact totalt på de underlag som XC är byggd för, dvs grus / sand / jord / lera /vått gräs / våta löv osv. Mycket bätte framdrivning i Scorpion, landsvägsdäcken har ju bara längsgåenede skåror som driver kass och bara fylls med "gugs" om du tex kör i lera/sand/vått gräs . För det är väl inte så att ni har köpt 4WD Diesel-suvar för att köra på asfaltvägar hela tiden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av perhall
#521566
hollan skrev:inte så konstigt att pirelli scorpio är uselt i vinterföre för det är inget vinterdäck m+s märkningen på de däcket är den amerikanska saknar alptoppen med snöflingan i = inget vinterdäck
Det är uruselt i vinterföre, men aningen bättre än ett Pirelli P Zero, Conti SC5 eller .../PH
av mojja
#521680
VolvoB20 skrev:Ny ska jag sticka ut hakan.

1. Japp komforten är totalt överlägsen med 215/65 16 på svenska slitna landsvägar. Jag har provat. Dock ser ju större fäljar bra mycket ballare ut. Och att se ball ut är ju mycket viktigare än bra komfort. Varför går annars tjejer i högklackat. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

2. Pirelli Scorpion är totalt överlägset och krossar tex Conti Premium Contact totalt på de underlag som XC är byggd för, dvs grus / sand / jord / lera /vått gräs / våta löv osv. Mycket bätte framdrivning i Scorpion, landsvägsdäcken har ju bara längsgåenede skåror som driver kass och bara fylls med "gugs" om du tex kör i lera/sand/vått gräs . För det är väl inte så att ni har köpt 4WD Diesel-suvar för att köra på asfaltvägar hela tiden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jopp det är precis vad jag gjort köpt en awd bil för att åka på asfaltsvägar och oplogade vintergator tidigt på morgon under vintertid :-)-) :mrgreen: :-O)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]