Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vandenhoogen skrev:Vad är den tekniska skillnaden på T4 vs T4F, mjukvara? Bränslepump? Känns onödigt o dyrt att tillverka 2 så lika motorer, T4an i sverige ersätts väl med T4F men behålls i vissa länder.
Jag skulle tippa att skillnaden är enbart mjukvara, och då en så enkel sak som en annan hantering av servicebehovet. Troligen fungerar en T4 utmärkt på etanol.

Egentligen är det obegripligt att släppa motorer som enbart går på bensin. Flexifuel borde vara krav.
Vad skiljer mjukvaran, ? Skulle man våga tanka enbart på Etanol i en ny T4a? Extra Oljebyte vid 1000mil kan man ju göra själv, Tappen i Alvhem några mil norr om göteborg säljer Q8 Formula Techno FE, priset för 20 liter är 1205- ink.moms. (57-/liter för oljan och tom dunk kostar55-). Minst 20liter dock. Motorgarantin lär upphöra?
av Mwi
perhall skrev:I Sverige fanns ju både 2,0 och 2,5T parallellt med etaonlmotorerna hela tiden (även om ytterst få köpte dem).
PH
Jag tror man kan sammanfatta det hela med att 90% av de som har köpt en etanolbil har gjort det för att förmånsvärdet är lägre (Är det inte 70% av ny bilarna som är tjänstebilar?) inte av miljöskäl eller om arbetsgivaren har någon speciell miljöpolicy. Det är skatteeffekter som styr bil valet för de flesta människor. Själv köpte jag privat en etanol bil för jag tyckte det var enkelt att hitta en begagnad etanol bil billigt och jag har faktiskt bara tankat etanol för bilen går bra på etanol och ganska billigt. Så T4F kommer nog inte bli någon volym bil i Sverige eftersom reglerna är ändrade nu är det ju gas som premieras.
MattiasD skrev:
vandenhoogen skrev:Vad är den tekniska skillnaden på T4 vs T4F, mjukvara? Bränslepump? Känns onödigt o dyrt att tillverka 2 så lika motorer, T4an i sverige ersätts väl med T4F men behålls i vissa länder.
Jag skulle tippa att skillnaden är enbart mjukvara, och då en så enkel sak som en annan hantering av servicebehovet. Troligen fungerar en T4 utmärkt på etanol.

Egentligen är det obegripligt att släppa motorer som enbart går på bensin. Flexifuel borde vara krav.
Måste vara något som skiljer, annars skulle väl Volvo gladeligen sälja en motor dyrare med "samma" saker på!?
Mwi skrev: Så T4F kommer nog inte bli någon volym bil i Sverige eftersom reglerna är ändrade nu är det ju gas som premieras.
Det beror på vad du menar med "volymbil"? Om du menar med diesel, enligt vad som gäller nu för diesel, så blir nog volymen mindre. Under förutsättning att T4F inte blir mycket dyrare så varför skall man köpa en T4. T4F är ju skattebefriad i 5 år. Så jag tippar att det är T4 som inte blir volymbil.
Mwi skrev:
perhall skrev:I Sverige fanns ju både 2,0 och 2,5T parallellt med etaonlmotorerna hela tiden (även om ytterst få köpte dem).
PH
Jag tror man kan sammanfatta det hela med att 90% av de som har köpt en etanolbil har gjort det för att förmånsvärdet är lägre (Är det inte 70% av ny bilarna som är tjänstebilar?) inte av miljöskäl eller om arbetsgivaren har någon speciell miljöpolicy. Det är skatteeffekter som styr bil valet för de flesta människor. Själv köpte jag privat en etanol bil för jag tyckte det var enkelt att hitta en begagnad etanol bil billigt och jag har faktiskt bara tankat etanol för bilen går bra på etanol och ganska billigt. Så T4F kommer nog inte bli någon volym bil i Sverige eftersom reglerna är ändrade nu är det ju gas som premieras.
Det är mycket billigare per mil att köra på E85 idag och allt tyder på att bensinen blir ännu dyrare. Så även de som räknar kronor och ören borde välja T4F före T4. T4F är ett stort steg för Volvo då det är den första moderna motorn Volvo anpassat för alternativa bränslen och motorn har alla möjligheter att vara Volvos snålaste motor (energiåtgång). Gas är inget alternativ om vi håller oss till Volvo utan då är T4F Volvos ända riktiga miljöalternativ.
av Mwi
KKR skrev: Under förutsättning att T4F inte blir mycket dyrare så varför skall man köpa en T4. T4F är ju skattebefriad i 5 år. Så jag tippar att det är T4 som inte blir volymbil.
Samma förmånsvärde som en bensin bil eller högre, högre service kostnad. Bränsle kostnaden vet vi inget om och eftersom de flesta nya bilar säljs till företag så blir en etanol version ganska dålig ur en strikt ekonomisk kalkyl.
av Mwi
MattiasD skrev:
Det är mycket billigare per mil att köra på E85 idag och allt tyder på att bensinen blir ännu dyrare.
Skall man köra billigt är det diesel som gäller, till mina tjänsteresor kör jag V 70 2,4D 175 hp Aut. den snittar 0,63 och rullar 5000-6000 mil per år. Privat kör jag 2, FT 231 hp Aut den snittar 1,35 på etanol vad den drar på bensin har jag aldrig testat och rullar 1000 mil per år.
Det ovanligt lite för att vara en 2.4D Automat. Något fel är det i den förda politiken om det skitigatse bränslen också är det billigaste. Men jag tror inte dieseln är billigast i alla lägen. Och det bekräftas också av har Ynnor AB kommit fram till att Bensin är billigare i många fall. Och vi vet ju att etanol är billigare än bensin.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... m_content=

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]