Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför skulle det vara så?
Alla delarna i en bil kommer ju inte från exakt samma batcher och samma underleverantörer, och dels så sker det säkert små justeringar på alla saker längs resans gång, och har man otur så får man en bil där flera saker är undermåliga/ taskigt ihopskruvade..
Alla personer på bandet gör ju inte heller allt exakt lika, så små differanser finns ju över allt.
andreas_lofgren skrev:Det skramlar alltså så mycket att man märker det i bilen?

(Tänker på i vilket skick min egen framvagn är. Den har gått 11500 men jag tycker den är knäpptyst)
Om du rullar fram lite långsamt och vägen inte är 100% slät, tex lite smågrus på marken,eller tex stenbeläggning av marken så mäller det i ratten som det är duktigt med glapp.

Så där som det brukar kännas när bilen har rullat 30.000 mil ni vet...
av Lövet
Hmmm. Min känns som en degklump i ratten mestadels men det gjorde den V70 D3a jag provkörde ny också. Verkar mer vara en egenskap än ett fel. Ska lyssna lite om jag hör något skrammel. Mest som jämförelse, någon garanti har jag ju inte.
av perhall
Variosboy skrev:Varför skulle det vara så?
Alla delarna i en bil kommer ju inte från exakt samma batcher och samma underleverantörer, och dels så sker det säkert små justeringar på alla saker längs resans gång, och har man otur så får man en bil där flera saker är undermåliga/ taskigt ihopskruvade..
Alla personer på bandet gör ju inte heller allt exakt lika, så små differanser finns ju över allt.
Jo för många grejer är det som du säger men lite märkligt att en fläkt som har exakt samma underleverantör kan paja på säg 55 % av bilarna och att det inte är bilar som är producerade i tur och ordning (utan spridda över ett antal månader). Men jag har aldrig råkat ut för att ett fel som är vanligt på bilar första två åren dyker upp år tre eller fyra eller så./PH
Så där, nu är bilen tyst och fin igen i framvagnen.

Men på garatin gick det inte trots att bilen bara rullat 4000 mil och inte är två år gammal ännu.

Garanti och goodwill har man ju hört talas om men det verka vara mera icke graranti och badwill som gäller. Men det har visst gått upp till "chefsnivå" så jag kanske får tillbaka pengarna senare, Vi får väl hoppas.

Inte fick jag långa någon bil så jag kunde ta mig till jobbet medan min bil "garantireparerades" vilket för övrigt tog hela dagern,
av riha
Själv fick jag bytt ett "krängningshämmarstag" på min bil i torsdags.
Körde med den i tisdags och onsdags, i tisdags hörde jag ett lite klonakande ljud, men trodde det var att jag hade grejor liggande i facket i bakdörren som skramlande.

I onsdags hördes det som fan när jag körde på grusvägen där hemma med lite hålor (klonkade som fan, slog och hade sig), tog en titt under bilen och såg då att krängningshämmarstaget hoppat av från kulleden (fästet kasst i staget, kulleden satt dock kvar i "chassit").

Åkte in och fick det bytt på 20 minuter på torsdagen, de sa att detta borde inte hänt alls, speciellt inte på en så pass ny bil. De skulle kolla om det skulle faktureras eller inte pga det udda felet, så ur det hänseendet så tycker jag de skötte det bra.

Min bil går 90% motorväg, resten är stad samt körning med hästsläp här hemma.
Den har nu gått 14 400 mil på lite mindre än tre år (MY09 uttagen juni -08), så den är utanför garanti.

Någpn annan som fått byta krängningshämmarstag på sin bil?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför är det ett sådant random lotteri ???

Först kommer jag in med en 1,5 år gammal bil som rullat 4000 mil och då gäller inga garantier.

Sedan kommer någon med en 4 år gammal bil som rullat 14000 mil och då gäller goodwill minsan
av Steff 99
Är bilen under 2år och har fabriksgaranti så skall det det ingå under garantiåtgärder
Jag har haft ett antal V70n där man bytte krängninghämmare i parti o minut på garantin.
Annars är ju garantin helt värdelös !
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:Varför är det ett sådant random lotteri ???

Först kommer jag in med en 1,5 år gammal bil som rullat 4000 mil och då gäller inga garantier.

Sedan kommer någon med en 4 år gammal bil som rullat 14000 mil och då gäller goodwill minsan
Jag skulle sluta att använda den där ÅF - jag har flera fått flera saker fixade långt efter garantitidens utgång
av XCThord
Knepigt det här med garanti osv. Min brorsa fick exempelvis hela kopplingen utbytt på sin Kia Ceed som gått 13 000 mil. Verkstan sa att det gick på garantin. Hans arbetskamrat som också har en Kia Ceed fick betala 14 000 kr för att byta sin koppling vid 11 000 mil. Här är det med 99% sannolikhet verkstad nr 2 som har "rätt", men ibland kan de ju vara schysta.

Min XC60 har bara haft småfel (bältesvarnare, lås, etc.) och det har ju gått på garantin.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]