Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bromsrengöring skall väl funka, lämnar heller inga rester.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av CarMan
brärkleen ! & smärjelduk.
alternativt byt dom
av Gelejocke
Tinner, Bräkleen eller dylikt funkar. Har du kört med fettet på backarna ett tag kan man också värma med gasol försiktigt för att liksom "koka" upp fettet till ytan. Smärgelduk eller liknande gör att bromsarna tar sämre. Det blir "svampigare", kanske inte spelar roll på en handbroms men jag skulle aldrig göra det på en färdbromsback
Användarvisningsbild
av CarMan
Gelejocke skrev:Tinner, Bräkleen eller dylikt funkar. Har du kört med fettet på backarna ett tag kan man också värma med gasol försiktigt för att liksom "koka" upp fettet till ytan. Smärgelduk eller liknande gör att bromsarna tar sämre. Det blir "svampigare", kanske inte spelar roll på en handbroms men jag skulle aldrig göra det på en färdbromsback

På vilket sätt kan smärjeldug inverka på bromsegnskaperna.
smärjelduken näter bort lite matrial på ytan, den påverkar inte egenskaperna på matrialet.
När du bromasr skrapas även så bort lite matrial...
av Gelejocke
Efter slipning med smärgelduk får du en yta som inte är jämn. Ytan består av repor och uppslitet material vilket gör att du får en sämre anläggning mot tumman. Man sliter ju naturligtvis in belägget över tid men under tiden får du en "svampigare" broms och sämre effekt.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]