Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjorf
Hej!

Jag har en 855:a -95 tioventilare som det försvinner kylarvatten ur. Jag hade tidigare problem med just kylarvattnet med det visade sig vara värmeelementet som läckte, detta är nu åtgärdat och läcker inte längre.

Symptomen som finns är att kylarvatten försvinner vid körning, alltså inte när hon står stilla. Det luktar inte avgaser i trycktanken och inget kladd i lock eller på sticka, dock så fyllde jag på lite olja häromdagen och nu plötsligt är det mycket mer i än när jag fyllde på...

Kan det vara topplockspackningen som gått? :(

Mvh Mjorf
av Mjorf
nej jag kan inte se någon läcka, varken under bilen eller vid expansionskärlet. nej inte vad jag vet, den förre ägaren skulle möjligen ha utsatt motorn för det, men jag har haft bilen 1 år, kan det påverka ändå?

skall jag ta ett komp.test på den? ser man då om topplocket exempelvis läcker? eller blir packningarna dåliga efter ett tag? bilen har rullat ca 30k..
av Mjorf
Hej igen.
Jag kollade på bilen förut och nu verkar den inte ha läckt något mer, inte ens efter körning.. sen vet jag inte om det är avgaser som luktar i expansionskärlet, men något luktar det..

någon annan läcka har jag inte hittat.. någon som har någon idé på vad det kan vara?
/Mjorf

*edit: kan tillägga att det ryker lite ur oljestickshålet, inte jättemycket men lite. är detta något symptom?
av greenbay
Kolla sidorna på kylaren. Vanligt med läckage där gavlarna i plast är monterade mot "paketet".
/greenbay
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]