Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vovlolvo
Hej!

Slangklämman till kylarslangen har rostat sönder vilket gjort att slangen hoppat ur fästet och typ all vätska har runnit ut . Dessvärre säljer ju inte de närbelägna mackarna sådana rudimentära reservdelar längre, utan mest varm korv :-(O) . Tänkte istället att jag kunde ta en chansning och köra en knapp kilometer till närmaste verkstad. Eller är det inte att tänka på alls om jag vill slippa större hål i plånboken. Visst kan ju cykla till verkstan och sen hem igen och montera själv och fylla med vatten provisoriskt. Men jag har grym tidsbrist så här nu innan påsken. Många ägg som ska målas.

Tacksam för lite synpunkter på mitt eventuella tilltag.
Användarvisningsbild
av js1
Det låter jävligt korkat om du frågar mig. Att gå 2km tar ca 25 minuter. Att cykla tar kanske 7-8 min. Att överhuvudtaget fundera på att ta bilen och riskera motorn i det läget finns inte på kartan. (N)
av Vovlolvo
Jag kom till sans efter en god natts sömn. Nu går jag till verkstan. Dock, vad är det främsta tecknet på att motorn inte mår bra har tagit skada? Går den trögt, skev topp? För jag har nog redan kört ett par kilometer med slangen av. Man upptäcker det liksom alltid försent ju.
av Vovlolvo
Förnuftet segrade. En ny slangklämma införskaffad i kombination med en solig morgonpromenad. Trodde dock jag skulle kunna komma åt och dra men icke. Hur gör jag bäst? Ska bilen lyftas, vad bör plockas bort för att kunna dra åt klämman?

Bilen är f.ö. En V70 -98.
av NiklasO
Jag tappade klämman när jag körde. Pang så var den uppe på rött och varningslampan om låg vattennivå tändes förstås.

Jag kunde köra i ca 30 sekunder innan jag var tvungen att stanna och låta den kylas av. Som tur var så var jag några hundra meter från en verkstad. ;)
Användarvisningsbild
av taxi
Antar att det är nedre klämman på kylaren? Då tar du bort stänkskyddet under kylaren med två skruvar, en på varje sida så kommer du åt.
av Vovlolvo
taxi skrev:Antar att det är nedre klämman på kylaren? Då tar du bort stänkskyddet under kylaren med två skruvar, en på varje sida så kommer du åt.
Tack! Men ska jag dra klämman underifrån sedan då menar du? Vill helst slippa då jag står på en trång parkering med fören mot ett staket med ytterst lite krypmån. Tänkte istället en lång hylsnyckel och en smal arm från ovan. Vill du snälla förtydliga.

Edit: Äsch. Det var ju den lättaste operationen jag hittills utfört på bilen. Av med stänkskyddet med två skruv och sedan fri lejd till klämman. Motorn verkar faktiskt relativt oskadd, trots att jag nog kört några kilometer med mikromal mängd vatten. Normal temp efter 15 minuters tomgång på parkeringen. :-)-)
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]