Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iopus
Fick köpt min 2.5Ta 04a i lördags. Idag märkte jag dock att signalhornet aka tutan inte fungerar. Kollade säkringarna som jag hittade under huven, nr 9, det vart helt, ryckte även loss grillen och kollade så det inte var erjat? i kontakterna till signalhornen.

Hittade även ett relä i lådan där säkringarna satt som tillhörde signalhornet, men det vågade jag inte ta loss. Man ser väl ändå inte om det är trasigt?

Det enda som händer när jag trycker på signalhornet inne i bilen är att knappen går in som den skall, dock inget ljud. Annars fungerar farthållaren och det som sitter i ratten. Lyser inget på instrumentpanelen.
av llesrof
Testa att hålla tutan intryckt en stund. På en Volvo 850 jag hade en gång i tiden så hoppade tutan igågn när jag pressat på ratten in cirka 10 sekunder. Den kan vara lite halvsed på min nuvarande XC70 också. Där är det ena hornet som inte alltid vill ljuda.
Användarvisningsbild
av hollan
tänk på att du har ständig + och det är jorden - som får tillslaget
det är betydligt vanligare på dom bilarna att hornen är sönder än andra elfel
av iopus
Det mättes med en spänningsprovare och den visade inget alls. Får väl göra en extra mätning imån för att vara på säkra sidan. Tack för påminnelsen.
Användarvisningsbild
av hollan
kolla då så du har ständig + ut till hornet för då har du elliminerat säkringar och relä och har du de och hornen fungerar har du nog felet i spakstället och eller kontaktrullen

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]