Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej !

Tänkte vi kunde starta en tråd där vi delger fakta kring reservdelar
som vi själva har inhandlat och där vi har koll på:
Antal år de varit monterade på bilen
Miltal som de har rullat

Fakta består lämpligtvis av bilder samt beskrivning på skicket efter att vi
byter den nästa gång.
Allmänna tyckanden och andrahandsuppgifter kan vi lämna därhän.
Håll er till fakta !

För att inte röra upp för mycket känslor:
Detta blir ju naturligtvis endast enstaka sampel som vi får information om och
ingenting mer. Sedan kan ju naturligtvis felaktig montering/handhavande osv
inverka på livslängden.

Jag inser att det nog kommer att rapporteras mest negativa erfarenheter här,
dock vore det lika intressant med positiva erfarenheter.

Första exemplet:
Drivknutsdamasker från Spidan/GKN monterade på bilen 2009-07-03.
Sedan dess har bilen rullat mindre än 2000 mil.
Har numera grov och djup sprickbildning samt att den ena även har ett mindre
hål.
Bild

Andra exemplet:
Krängningshämmarstag (reaktionsstag på volvospråk ?) från Biltema monterade
på bilen 2005-05-21.
Sedan dess har bilen rullat cirka 6000 mil.
Hela gummibälgen av på alla fyra leder. En av lederna hade separerat.
Bild
Bild

Tredje exemplet:
Styrleder från TRW monterade 2001-04-12. Sedan dess har bilen rullat 10000 mil.
Bägge gummibälgarna hela. En av styrlederna glapp. Detta får väl kanske anses
vara OK kvalitet.
Bild
Ang. styrleden, jag hade en likadan (inköpt på Volvo och höll ca 2000 mil). Tag loss ringarna som håller bälgen, sätt sedan fast leden i ett skruvstäd och dunka ut den baklänges genom plåtbrickan. När du fått ut den kan du kolla om bälgen är hel. Nu ser du kanske också vilken usel konstruktion det är på leden, bara en liten knappt smord plastbussning som håller kulan.....obehagligt underdimensionerad konstruktion.
6000 mil för klonkstagen (krängningshämmarstagen) från Biltema tycker ja är väldigt bra!

Ja får byta mina varje år, åker skogsvägar och sånt på somrarna, dåligt plogade vägar på vintern gör sitt!
Finns ju en himla massa knasiga grejer man kommer ihåg.Ford Scorpios ABS pumpar var en egendomlig konstruktion där allt utom den v-formade nippeln till denna kompressor motor var av lättmetall.Vilket ju resulterade i att när det började krångla och denna plastnippel som satt undertill på denna motor skulle av så hade den i det närmaste vittrat sönder och delade sig i två delar så fort du försökte få loss slangen.Ford sålde inga lösa plastnipplar utan hänvisade till en skrot där man fick slakta en annars redan hel och befintlig ABS pump motor.Snacka om en tokig konstruktion.Då var bilen inte mer än fem år gammal. ?:-/

Till samma Scorpio inhandlades en gång den bakre ljuddämparen på Ford där denna ljuddämpare efter ca 200 mil började spruta ur sig hela innehållet med ljuddämpningsmaterial och någon form av stålnät på bakomvarande bilister i en djäkla fart när det först blev totalstopp i utloppet och sedan när trycket blev för högt så fungerade denna ljuddämpare mer som en kanon. ?:-/

Ser du någon gång en automatlåda i en Ford Mondeo så spring för livet för de är inte gjorda för att hålla i längden.Men de tär hårt på din plånbok.Jag vet för jag bytte tre stycken och fick den sista renoverad.Den gången sa den oberoende verkstadskillen, sälj nu bilen eller konvertera till manuell låda för denna automatlådekonstruktion är långtifrån lyckad. ?:-/

Tändstiftskablar som för länge sedan köptes på Biltema till en Saab och var så dåliga så att de nästa direkt efter montering fick bytas ut pga för dålig strömledning.Styrleder från Biltema till samma Saab som trots nyskick blev underkända av Bilprovningen.Bromsok till samma Saab från Biltema som läckte bromsolja som en nyborrad oljekälla när bromskolvarna inte hade rätt dimension.Aldrig någonsin något mer i reservdelar från detta Biltema.Möjligtvis en plastkapsel eller två till vinterdäcken. :D

En annan rolig grej som Biltema förr sålde var en olja som skulle täta läckande automatlådor.Det gjorde den definitivt INTE.Det enda som förmodligen blev tätt av denna olja var Biltemas ledning. :D
Nuförtiden så har Biltema intagit samma position som vära kära bensinmackar.Man har övergått från att sälja reservdelar till bilar och mer inriktat sig på att kränga cyklar och korv med bröd till kunderna.Och har du riktig tur under ditt besök så har de bjudit in någon lokal förmåga till sångerska som ylandes ska underhålla kunderna samt skriva autografer.Ja herre jestrikanes ... :D
Tja, ett halvår senare med 2 nya stabilisatorstag från Biltema. Dessa är monterade den 17 April i år och ser nu ut enligt bifogade bilder.
Visserligen är dom hyfsat billiga och monteras på 5 minuter samtidigt som man byter däck, men detta är ju riktigt patetiskt...

Bild
Bild
av *pettson*
Eftersom dom är så nya amatörmeken så föreslår jag att du reklamerar dom?

Jag vet att många bilar jag har hand om och även andra bilar jag ser har mycket torrsprickor i gummina. Måste ta reda på om det är nåt avfettningsmedel eller tvättmedel som används eller liknande? Förstår det inte riktigt?

Jag har bara problems med sprickbildning på avgasgummin, för oavsett vart jag handlar dom verkar det vara skit.
Inget på knutar eller andra skydd.

Spidan damasker monterades 2007-03 på min bil.
Det finns inte en mer än normala sprickor i dom nu 2011 (syns alltså att dom är använda men inga ytsprickor som är ensamma eller som är djupa). Då har dom rullat runt 1300-1500 mil per år, bilen rullar året runt.
Mina stabstag byttes 2009 för 2800 mil sedan och nu hörde jag ett klonk. Så ett stag byttes inför provningen nu i förrgår (torsdag).
En ända var glapp, inga fel på gummina. Bilen underredstvättas endast med vatten, aldrig med tvättmedel.
Jag köpte bromsdelar på Biltema; dels ok(var billigare än att renovera) och skivor+belägg. Skivor och beläggen slets fortare än volvos original märkte jag men prismässigt ansåg jag det mer broms för pengarna...

Dock har jag varit med om att få skeva skivor från biltema, dock inga problem att reklamera och de undrade om jag hade hunnit montera skivorna så jag ville ha ersättning eller om det gick bra att byta mot nya...

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]