Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beanboy
tja! nu har jag problem med 240in igen, det är en 244dl 1982 års modell med b21a motor

de började med att vindrutetorkarna började gå av sig själva o inte gick att stänga av! dom gick oavbrutet,, jag plockade av reglaget till torkarna, tog reda på vilka utav kablarna(8 kablar?) som va plus(2 gula) respektive jord(brun) till torkarna, kopplade sedan dessa 3 kablar på en vipp knapp, så torkarna iaf skulle funka i ett läge så länge,, i väntan på nytt reglage då. det finns en röd o en grön kabel som inte är kopplade för tillfället, men ja antar att dom bara styr dom olika intervallen till torkarna? lr har jag fel? kan dom påverka nåt annat o i så fall vad? ;)

för i samband med att jag har gjort det här så har följande grejer slutat att fungera
nr1 Kupefläkt, nr2 lampan i kupen(taket) , nr 3 klockan stannat, alla säkringar är hela ska tilläggas. Bilen har också blivit väldigt svårstartad, som nu inatt när jag skulle hem från jobbet så starta han inte, han drog runt o tände till emellanåt men de blev liksom aldrig tillräckligt för att han skulle gå igång o han sög ut batteriet till slut, så brorsan fick komma o assistera mig o efter en stund gick han igång och när den väl är igång så går den hur fint som helst, och den är bara svårstartad när motorn är kall, men det som är mystiskt är att dom här problemen kom alla samtidigt! vilket gjort oss smått förvirrade:P finns det någon som kan ge tips?
av Rådlös
Startproblem etc. lämnar jag vidare till andra. Det bör nästan kollas handgripligen på plats. Men felet med vindrutetorkaren sitter högst troligt i mekanismen vid utväxlingen, alldeles på drivmotorn. Det finns en rund skiva med en halvmånformad kontaktplatta inne i den stora runda dosan. Den kan komma ur läge gentemot kontakterna och när den borde ha kommit till "noll" så har den redan fått en ny strömmatning och fortsätter så i evighet.
Så hade jag på min bil, visserligen 10 år nyare, men konstruktionen är högst troligt liknande.
av tuxedo
Den röda går till intervallrelät och den gröna går till hastighet 2 på torkarmotorn.

Om jag fattat dej rätt så har du kopplat ihop gul från säkr Nr2 till brun för hastighet 1 till torkarmotorn.
Den bruna är alltså inte jord utan går till hastighet 1 på torkarmotorn.
Beträffande de två gula så kommer den ena gula från säkring Nr2 och går till omkopplarens 53a och från samma plint går en gul till intervallomkopplarens plint S.
Du skulle i.o.f. kunnna koppla ur den gula från plint S i interv.omk. men har svårt att se att det skulle kunna orsaka de andra felen.

Fungerar torkarmotorn med vippströmställaren nu?

Kanske ett dumt påpekande, men har du kollat säkringarna för de komponenter som inte fungerar?
Det kan ju ha blivit nån kortis när du kopplat om.

//tuxedo
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]