Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MeandI
SverreK skrev:Tänker också köra isofix på framåtvända när första grabben nått den åldern.. Skönt att veta att stolen sitter fast i sätet om det behövs bromsas.

/Sverre
En annan fördel är att stolen sitter fast även när den är tom på barn. Annars ska man ju bälta fast stolen fast den är tom vilket man slipper med isofix. Har en Kidfix från Britax sedan en månad som känns väldigt bra (och har fått bra betyg i tester oxå).
av lobbysleeper
SverreK skrev:Hej igen

Tack för köptipsen. Det blev en Besafe IZIkid X3. Är nöjd med stolen, men har svårt att få den "sitta rätt". Stolen är placerad vänster bak. Som förare har jag framstolen någonstans i mittläget och tycker inte jag kan ha den längre fram. Mitt problem blir att jag får d¨ålig vinkel på barnstolen. Har den i "viloläge" men den är då ändå gränsfall till för upprätt. Manualen säger att man skall "dra" ner framänden i sätet för att få en bättre vinkel. Men det har jag ingen större lust med då det känns som det kan bli tryckskador i sätet. Hur gör ni andra för att få en hyfsad vinkel för era barns sittplats?

/Sverre
Appropå tryckskador i sätet så var jag också rädd för det förut, och lossade därför alltid "golvspännena" när stolen inte användes. Nu har jag köpt ett sånt här skydd, som har en tjock dyna/stoppning för att just minimera märken i sätet;
http://www.babyland.se/bilstolsmatta-ul ... 14031.aspx
Bild

Tyvärr har jag inte kollat hur sätet ser ut ännu, haft stolen fastspänd i ca 2 månader snart. Men ska ta mig för och se efter hur det ser ut under skyddet (tidigare har det blivit tryckmärken ganska fort, från vår stol i alla fall som inte är smart gjord ur det hänseendet, akta graco cosmic med ett par år på nacken).
av SverreK
Schysst pryttel... Ser betydligt trevligare ut än alla mina filtar och handdukar jag har för att skydda fram och baksäten.... tack för tips

/Sverre
av Mwi
kave skrev: - dock blir kanske stolen för upprätt, ur säkerhetshänseende, då?
Ju mer upprätt ett barn sitter bakåtvänt ju säkrare sitter barnet, det minskar belastningen på nacken vid eventuell krock. De gamla barnstolarna som Volvo har haft var väldigt säkra men kanske inte så smidiga/bekväma.
1. Väldigt upprätt sittställning.
2. En kant upptill så inte man kunde sätta ett för stort barn i stolen så att huvudet kom ovanför ryggstödet.

Ps. När vi hade barnstolar körde vi en 965:a med RIKTIGT skinn det blev aldrig några märken i skinnet efter barnstolen samt att vår dotter var ofta åksjuk så det blev mycket kräk i stolarna men efter avtorkning var de som nya :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Jaha, så börjar grabben växa ur sitt babyskydd.

Har mer eller mindre bestämt mig för en Besafe izi kid x3.
Just nu är det kampanj så jag får en med isofix för i princip samma pengar som en som man ska sätta med bälte.
Så nu blev det svårt, vilken rekommenderar ni och varför?

Jag kan väl inte sätta fast isofix-stolen med bältet om jag vill sätta den i en bil utan isofix va? (Detta är dock ett mycket litet problem isf)
av lobbysleeper
Korrekt, stolen kan bara användas på platser med isofix.
av Petzzon
Brainy skrev:Jaha, så börjar grabben växa ur sitt babyskydd.

Har mer eller mindre bestämt mig för en Besafe izi kid x3.
Just nu är det kampanj så jag får en med isofix för i princip samma pengar som en som man ska sätta med bälte.
Så nu blev det svårt, vilken rekommenderar ni och varför?

Jag kan väl inte sätta fast isofix-stolen med bältet om jag vill sätta den i en bil utan isofix va? (Detta är dock ett mycket litet problem isf)
Tittade på denna men valde Maxi Cosi mobi, mest pga av att den var så snabb och enkel att montera.
Bättre lutningsfunktion, inbyggt stödben.
Vi är supernöjda.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag kan inte hitta någon stol som uppges vara säkrare än Besafen, därav jag snöat in på den. Annars hade det blivit en annan, Britax Hi-Way II verkar t.ex. ta upp mycket mindre utrymme i bilen och ändå vara större för barnet.

Att jag dessutom har insikt i en trafiklycka för drygt ett år sedan där en barnfamilj krockade med en lastbil gör att Besafen känns ännu bättre att köpa.
De var 4 personer i bilen, två vuxna och två barn. 1 vuxen i framsätet och en vuxen i barnsätet. Således ett barn i fram och ett i bak, båda barnen satt i besafestolen.
Frontalkrock med lastbil, båda de vuxna dog och båda barnen överlevde.
Sen kan det säkert vara som så att barnen överlevt i de flesta bilstolar på svenska marknaden eller att det mest handlade om tillfälligheter, men det känns bra att köpa en stol som jag vet har gjort sitt jobb.

Så, isofix eller bälte?
av Petzzon
Brainy skrev:Jag kan inte hitta någon stol som uppges vara säkrare än Besafen, därav jag snöat in på den. Annars hade det blivit en annan, Britax Hi-Way II verkar t.ex. ta upp mycket mindre utrymme i bilen och ändå vara större för barnet.

Att jag dessutom har insikt i en trafiklycka för drygt ett år sedan där en barnfamilj krockade med en lastbil gör att Besafen känns ännu bättre att köpa.
De var 4 personer i bilen, två vuxna och två barn. 1 vuxen i framsätet och en vuxen i barnsätet. Således ett barn i fram och ett i bak, båda barnen satt i besafestolen.
Frontalkrock med lastbil, båda de vuxna dog och båda barnen överlevde.
Sen kan det säkert vara som så att barnen överlevt i de flesta bilstolar på svenska marknaden eller att det mest handlade om tillfälligheter, men det känns bra att köpa en stol som jag vet har gjort sitt jobb.

Så, isofix eller bälte?
Om du har bestämt dig för Besafe, skulle jag inte tveka en sekund på isofix, utan detta är den hopplöst jobbig att flytta.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]