Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Förutom mitt nyfunna intresse för volvo-bilar pillar jag en hel del med elektronik och teknik. Har funderat på att installera en del gadgets i bilen, t.ex. skulle jag vilja montera in en liten hemmasnickrad spårnings-lösning med en mikroprocessor+GSM-modem och GPS.
Denna manick behöver inte mycket ström, den vilar på ca 10 mA och kan i värstafall under sändning av data via GPRS dra upp till 1A under några hundradelars sekund.

Jag har spänningsregulatorer på min spårningspryl så att koppla sig på bilens 12V batteri funkar ypperligt. Vart gör jag detta lättast om jag vill montera grejerna i bagageutrymmet? Linan skall vara +12V och klara extralaster på upp till 1A.
Helst hade jag velat montera in nån slags förgreningsdosa så jag snabbt och snyggt kan koppla ur/ersätta min elektronik utan att behöva löda.

(Cigg-uttaget använder jag redan till annat och vill undvika att dra fula skarvkablar från "sittbrunnen".)
gnestakalle skrev:Tänk dock på att det "försvinner" 0.2 V per meter kabel men det vet du väl kanske redan.

Mvh GK
Kanske inte riktigt så hög spänningsförlust va? :-O)

Räknat på maxförbrukning, 1A och med en tunn 0.75 kabel ligger förlusten på ca 0.048 volt per meter. Med en fördubbling av kabelarean är förlusten nere på 0.024 volt per meter
blastur skrev:Denna manick behöver inte mycket ström, den vilar på ca 10 mA och kan i värstafall under sändning av data via GPRS dra upp till 1A under några hundradelars sekund.
Kan du inte använda dej av vilken tunn kabel som helst (nästan)
och en konding som tar hand om strömtoppen?
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]