Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller en V40 T4 -03, största stereon vad den nu heter.
Någon som vet vart felet kan sitta? Hur går kabeln från stereon till antennen på taket?

Jag har kollat kontakterna bakom stereon och själva gängorna till antennen på taket.

Tack på förhand
Ta dessa uppgifter med en "nypa salt", men tror mig ha hört att det finns en antennförstärkare inblandad någonstans. Om den inte funkar så blir mottagningen inte så bra. Som sagt jag är osäker där. Någon annan kanske kan bekräfta. Jag skulle provat med att dra ut den gamla antennsladden och stoppa dit en "sladdstump" på någon meter bara för att se om det blir någon förbättring. Radion kan ju också vara trasig.
stagesix skrev:Kabeln går i sidolisterna. Iaf på min t4 -98, skulle inte kunna tro något annat om din :)

bara att följa kabeln från stereon och jobba sig bakåt.
Alternativt att byta antennen.

/stagesix
Hej igen! När du skriver sidolistorna, vilka menar du då? Uppe längsmed taket eller? Går de på höger eller vänster sida?

Kanske dum fråga som man ser direkt, men jag har inte hunnit kika jätte mycket på det. Byta antenn kan ju vara en ide. Beroende på vad en ny kostar så klart :). Vill ju gärna veta om det är det som är felet först.
det är nere vid fötterna.
Angenn kan du köpa vart som helst. Biltema eller vart som. Tror de sitter en adapter fram eller så är den hel från stereon ända fram till stereon. Du lyfter på instegslisterna vid varje dörr. Sen så ser du en plast grej som viker sig över karossen och golvklädseln. Där kan du lägga ner din antenn. Tog nyligen ner golvmattan så såg att antennkabeln går i stort sett mitt på golvet så de blir nog till att dra en helt ny antenn kabel om de visar sig vara felet.

Såg att du skrivit nu, däför jag inte svarat tidigare. Bara att fråga om du inte förstår.

/stagesix
stagesix skrev:det är nere vid fötterna.
Angenn kan du köpa vart som helst. Biltema eller vart som. Tror de sitter en adapter fram eller så är den hel från stereon ända fram till stereon. Du lyfter på instegslisterna vid varje dörr. Sen så ser du en plast grej som viker sig över karossen och golvklädseln. Där kan du lägga ner din antenn. Tog nyligen ner golvmattan så såg att antennkabeln går i stort sett mitt på golvet så de blir nog till att dra en helt ny antenn kabel om de visar sig vara felet.

Såg att du skrivit nu, däför jag inte svarat tidigare. Bara att fråga om du inte förstår.

/stagesix
Tack för hjälpen. Ska kika på det när tiden tillåter :). Men det konstiga är att det blivit betydligt bättre mottagning sedan det blev plusgrader ute :S... Så då blev jag så klart mindre motiverat till att börja röra om i det hela. Plus att det ju blir svårare att felsöka då man ju inte hör någon skillnad när man åtgärdat det man tror är felet :D.
Tiden går och jag har nu lokaliserat felet till att det nog inte alls beror på dålig radiomottagning (jo visst är den dålig ibland men det är inte det felet jag stört mig på egentligen). Utan det verkar vara glapp i högtalarna uppe på instrumentpanelen. Men felet verkar ligga någon annanstans än i själv högtalarna då de båda börjar låta sämre precis samtidigt. Men då har jag en liten fundering. När det helt plötsligt börjar låta sämre så försvinner inte ljudet helt. Utan bara basen. Kan det vara så att det är glapp i bara "basljudet" i en bilstereo? Är det kanske så att det är allt "bas-ljud" från stereon som helt slutar höras och vad kan i så fall felet vara?

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få då jag älskar att lyssna på musik när jag kör bil men är ganska så okunnig när det gäller meka elektronik.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]