Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
#520579
Jag såg att T4F har service/oljebyte var 1000mil så etanolmotorn är ju inget vidare alternativ om man kör längre än 1000mil om året gamla volvomotorn 2,5FT klarade ju iaf 1500mil så man undrar ju hur det står till med utvecklingen av dessa fordmotorer som inte klarar längre intervall de ska ju vara modernare sägs det :o
Här finns en sida på franska som har serviceintervallet bland tekniska datan för MY12 http://www.volvocars.com/fr/Documents/LDP/v70.pdf
#520581
Det låter lite märkligt och osar kanske feltryck? T4 har intervall på 3000mil/1år och det normala är ett extra oljebyte för flexifuelmotorerna. Men för T4F blev det 2 extra byten vilket är konstigt. Det vore bra att få den här uppgiften verifierad från Volvo.

Visste vore det kul om utvecklingen gick framåt. Men just nu är både bränsledebatten och regeringens miljöpolitik helt rutten.
#520616
Var det inte Ford som rekommenderade sina kunder att sluta köra på
etanol pga risk för skador?
#520617
Anders E skrev:Var det inte Ford som rekommenderade sina kunder att sluta köra på
etanol pga risk för skador?
Ja, det var för ett år sedan Ford gick ut med sluta tanka etanol tills problemet med sulfathalten i etanolen var utredd. Sedan juni förra året har sulfatproblemet varit borta och därmed är det ingen fara att tanka etanol - inte ens för ägare av Ford. Media har ju en förmåga att lägga i högsta växeln och skrämma konsumenter, med media informera sällan att problem är utredda och faran är över.

Kort och gott, det har inte med saken att göra.
#520623
T4F är en flexifuel modell av T4 motorn på 180hk den går att köra på etanol eller bensin tyvärr blir service intervallet kortare på bilar med etanolmotor ett oljebyte var 1000:e mil på denna.
#520632
perhall skrev:Debatten rutten? Kanske. Men faktum är att de etanol som används idag på marginalen är betydligt sämre för miljön än för 1-2 år sedan./PH
Jaså? Jag tankade på Statoil idag och de bekräftar att deras etanol köps från Agroetanol här i Norrköping. Det betyder en mycket god klimatnytta. Vart kan man läsa att klimatnyttan skulle vara sämre nu för etanol än för 1 år sedan? Det är bara en massa lösa rykten som upprepas tills de blir sanningar och ingen orkar ta reda på hur allt förhåller sig. Etanolen har beskylts för svälten i världen, att regnskogen skövlas, osv, och sedan har vi idioter till motornjournalitser (Swärd på DN och Collin på AB) som flitit sprider på ännu fler lögner. EU cykeln köps rakt av utan ifrågasättande och ingen orkar ta reda på vad som döljer sig bakom siffrorna. Hur mätningen går till. C02 utsläpp görs ingen skillnad på fossila och icke fossila. Etanolmotorer får inte optimneras för etanol. Resten, de hälsofarliga utsläppen glöms hela tiden i debatten. Ska jag fortsätta? :roll: Nä, nu pratar vi serviceintervall istället tycker jag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#520656
Jag tror vi blir tvungna att vänta med att döma ut eller lovorda T4F tills den intoduceras. Just nu är det 2,5FT som gäller som fleifuel för V70 på "Bygg din bil". T 4:an har 3.000 milsintervall, låt oss tro att det blir 1.500 eller ett år trots uppgiften i franska prospektet. Jag tror att de som är kritiska till etanol nog får finna sig i att det är ett av flera bränslen även i framtiden. Försäljningen av E85 ökade med 27% i mars, diesel med 1%.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]