Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Antagligen problem med slitet spjäll..
bakgrund:
För ett par år sedan började bilen plötsligt bete sig märkligt på vintersemestern, tomgången låg på ca 2000 och varvtalet ändrades inte nämnvärt oavsett gaspådrag. Samtidigt indikerade bilen att motorservice erfodrades omedelbart. Efter några omstarter gick plötsligt dock bilen som vanligt igen. Detta återkom ett par gånger under veckan, så fort vi kom hem åkte jag till verkstaden som av felkoderna konstaderade att spjället var slutet. Första punkten i verkstadshandboken sa uppgradera mjukvaran. Efter det återkom inte problemen förrän härom veckan. Efter ett par omstarter försvann det igen men felmeddelandet låg kvar. Åkte åter till verkstaden som konstaterade att mjukvaran redan var av senaste version och när de tog bort luftslangen och körde in en trasa i spjället var det ganska rent. De nollställde och jag åkte iväg. Idag, tre dagar senare fick jag samma problem igen. Trots ett tiotal omstarter kvarstod problemet. Efter jag stannade till på volvoverkstaden på vägen hem där det tyvärr var stängt pga av personalmöte startatade plötsligt bilen som vanligt igen.

Mina tankar/frågor:
1. Om spjället fungerar ena sekunden men inte nästa låter det som datafel snarare än mekaniskt fel men det kanske är mer komplicerat än det ser ut?

2. Det verkar som det varit mycket problem med 01:or och 02:or. Likadant med 03:or? Antar att jag har bosch då? Finns det någon garanti man kan åberopa?

3. Kan man byta det själv eller krävs det datorkoppling för att kalibrera något?

4. Volvo ville ha ca 7500 för att byta spjäll inklusive material och arbete. Finns det några alternativa lösningar och ungefär vad kostar dessa? Hur mycket personalrabatt kan folk i branchen få?

5 Är detta en slitdel som man får räkna med börjar bråka efter 15-20000 mil? Ingen ide att köpa begagnat då? Något företag (atech?) erbjuder utbytes, är det ett alternativ?

6 Nästa vecka ska vi åka 200 mil fram och tillbaka till fjällen och jag vill undvika problem. Några tankar?
Just nu lutar det åt att boka en tid på volvoverkstad och hoppas ett byte löser alla problem.
2. Bifuel har MM spjäll under hela tillverkningstiden. Alltså är det lika dåliga spjäll på dom oavsett tillverkningsår.

3. Du behöver initiera (ladda mjukvara) till ett nytt spjäll.

5. Ja tyvärr och jag skulle inte köpa begagnat. Jag har mitt spjäll hos Atech2 för renovering just nu, det tar lite tid men förhoppningsvis blir det bra, och i och med att det är mitt eget spjäll som renoveras behöver jag ej ladda mjukvara efteråt.

6. Jag skulle nog försöka få spjället bytt innan resan.

Mina två cent...

/Martin
Vad kostar en renovering jämfört med ett nytt och hur bra blir det, nästintill nytt eller håller det bara hälften så länge efteråt? Finns det några fler än atech som renoverar? Kan man köpa renoverade på liknande sätt som bromsok? Finns det något annat än den typen som sitter som orginal som går att sätta dit istället?

Finns det någon risk att det inte är spjället trots symptomen, skulle det kunna vara något annat som ger liknande symptom?

Om det är fler som har några erfarenheter eller tankar får ni jättegärna kommentera. Vore skönt att ha hunnit gå igenom alla alternativ innan jag lägger ut 7500 på onsdag nästa vecka.
Atech tar ~3800kr. Vad det gäller resistorbanorna i spjället (det är dom som sluts ned) så kommer ett renoverat hålla i evighet då man använder en annan konstruktion vid renovering, medans ett nytt orginal kommer hålla 15-20k mil.

/MArtin
Vore intressant att ta del av dina Felkoder ?!
Jag skulle inte byta grejjer på måfå faktiskt ! (7500 :- kan ju vara i Sjön !)
Be att dom läser av din bil och skriver ut koderna till dig .........
Ta sedan koderna hit till Forumet för diskussion !
wissel skrev:Vore intressant att ta del av dina Felkoder ?!
Jag skulle inte byta grejjer på måfå faktiskt ! (7500 :- kan ju vara i Sjön !)
Be att dom läser av din bil och skriver ut koderna till dig .........
Ta sedan koderna hit till Forumet för diskussion !
Ok, ska göra ett försök att få med mig koderna! Eftersom tiden är lite knapp så chansar jag nog ändå och byter men ifall det inte skulle bli någon större skillnad kan det ju vara ett bra sätt att komma vidare!

Men om jag förstått det jag läst så har alla bifuel det "äldre" spjället som orsakat mest problem och inte håller mer än 15-20000 mil. Två av varandra obereoende volvomekar har ändå agerat enligt verkstadshandboken och börjat felsöka utifrån spjället.

Spontan tanke vara att ta bort luftslangen och spruta in lite WD-40 i spjället, bra eller dålig ide?
""Spontan tanke vara att ta bort luftslangen och spruta in lite WD-40 i spjället, bra eller dålig ide? ""

För min är det en dålig idé......risk att fettet i WD-40 gör att på liite sikt och damm osv. gör att det blir GEGG....och går än trögre....?
Freddie
skall du rengöra spjället så andvänd sprit helst renare än t-dojja det skall lösa fett och dunsta helt wd-40 har en smörjande effekt så det är ett stort nono! får du inte tag i rätt grejjor så andvänd då hellre bensin
men har du redan den senaste mjukvaran och vit ettikett på spjället och den klyddar fortfarande så är det till 99% kört och bara ett byte kommer att hjälpa om du sen köper nytt på volvo och får garanti och får bilen körbar medan du dricker en kopp kaffe eller skickar iväg och renoverar och blir utan bil en vecka eller 2 eller köper ett beggagnat med risk för att de kommer att haverera inom kort det är helt upp till dej
Jag är som sagt inne på att låta verkstaden byta, har beställt tid. Vill bara förhöra mig om alternativen innan så man inte står där på torsdag 7500 fattigare och en bil som fortfarande inte går som den ska. Med tanke på all elektronik och mekanikers fågelholksliknande uppsyn verkar de slaviskt följa felkoder och verkstadshandbok nu för tiden, de lät inte direkt övertygade om att detta verkligen var felet utifrån symptomen.

Finns det några förslag på vad som skulle kunna bråka annars? I och med att det är en bifuel finns det väl ytterligare ett gäng specialkomponenter som kan bråka antar jag. Men har man bytt spjället så kan man ju utesluta det, och börjar bilen närma sig 19000 borde det ändå inte vara mycket kvar av det.

Tacksam för alla ideer!

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]