Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Hejsan!
Har nu suttit och läst en massa trådar där ni diskuterar om automatlådorna. Jag
har en S80 T6 -99 som är lite nervös i växlingen vid 80 ungefär. Den växlar inte så jätte skönt
iheller för den delen. Men ifs så kör jag en Vw Phaeton annars så jag vet inte riktigt om de går
att jämföra. Min fråga är hjälper att "skölja lådan" tro ?

Bilen va inne för service för 3 veckor sen, då bytte dom den vanliga olja och så. Men jag
tror inte de ingick i en vanlig service. En kostnad på ca 2700. Förra veckan va bilen inne
pågrund av att drivaxeln gick av. Också en dyr kostnad. Så jag känner inte jätte mycket
för att plöja ner mer pengar på denna bilen om de inte blir någon skillnad.

Då jag lämnade bilen till en vän för att byta drivknutsdamasken och han monterade de fel
så jag fick byta hela drivaxeln har jag nu lärt mig att inte lämna de till klåpare. Är de någon
som vet vad de kostar att lämna in bilen till Bilia och få de gjort ?

Mvh
Användarvisningsbild
av turbo t5
Jag hade min bil (v70 t5) inne på rejmes för service och sköljnig av lådan i måndags
och för sköljningen av lådan tog dom 1500kr , och bilen har nog aldrig gått så bra som den gör nu det var värt varenda krona :D
Användarvisningsbild
av Kaxe
för sköljningen av lådan tog dom 1500kr
Hur mycket olja använde dom då? eller var det bara oljebyte = c:a 7 liter

Min sköljdes med 12 liter för 4 månader sen till en kostnad av 2100 kr på Helmia bil i Karlstad vilket jag var mycket nöjd med då jag
trodde att det skulle bli mycket dyrare.
av Kojje
Titta på stickan till lådan oljan skall vara klarröd annars byt sen kan det ju vara länge sedan lådan fick en programuppdatering som också kan göra gott.
av Gelis
Sköljde lådan själv på min T6:a, busenkelt, sedan gjorde jag motorservice (olje o filterbyte) på Rejmes fick då ny programvara, och lådan nollades, detta gjordes gratis i o med att jag gjorde servicen. Först skulle dom ha pröjs för nollställningen men talade om för dom att datorn är ju redan inkopplad så att nolla lådan är ingen extra kostnad. Och så blev det.
Lådan växlar bra mycket mjukare efter detta.
Användarvisningsbild
av BamZe84
Hejsan!
Snackade med en kille på Bilia. Han sa att de ev kunde bli sämre om man gjorde ett sånt ingrepp.
Så frågan är om man vågar. Bilen har ju gått 24..så de är ju hög tid. Han sa att de ska bytas var
12e tusende bil. Får bli en fundering, och ringa bilia på Måndag.

Tack för alla tips och råd!

mvh
av Gelis
Jo det där verkar vara Volvoverkstadens standardsvar, fick också svaret byt inte olja då pajar lådan. Gjorde därför jobbet själv. Är väl bättre förtjänst på lådbyte för verkstaden, byt inte olja, kör till det rasar o kom in o byt låda hos oss istället :shock: :lol:
Användarvisningsbild
av turbo t5
Kaxe skrev:
för sköljningen av lådan tog dom 1500kr
Hur mycket olja använde dom då? eller var det bara oljebyte = c:a 7 liter

Min sköljdes och så med 12 liter
Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Jag har nu ringt runt till lite olika bolag för att få prisuppgift
för spolning av lådan.

Bilia Trelleborg 4130:-
Mechanum Malmö 4491:-

Galet ,de är ju inte i närheten av era priser...
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]